Muisteluita: Kuinka tulit liittyneeksi Sometuun ja mitäs sitten kävikään?

Pienetkin tarinan pätkät Sometu-kokemuksista ovat kultaa. Mikä toi mukaan? Mihin olet osallistunut? Mitä olet kokenut?

Katselukerrat: 459

Vastaukset tähän keskusteluun

Minun kokemukset 2007-8-9 löytyy blogista http://heli.edublogs.org/tag/sometu/ 

Postaus nimeltä case sometu sekä sitä seuraava sometu osa 2 käsittelee just noita mitä kysyt. Sen jälkeen mulla ei taida olla uutta kerrottavaa, mulle oli tärkeä tuo alkuvaihe. Oli juhlallista keskustella :)

Muissa tagatuissa postauksissa mainitaan varmaan sometu, on siinä ekana Grainne Conole esittelemässä sometua jossain kaukana, jospa haluatte senkin muistaa..

Niin, Sometu oli aktiivinen osa elämääni sen historian eka- ja tokavuonna noin vuoden verran. Sitten osallistumiseni alkoi hiipua lurkkimiseksi ja joiksikin keskustelupyrähdyksi aina silloin tällöin. Sama jatkuu, mutta sometuihmiset ovat koko ajan mukana ja sillä tavalla sometu on aina osa  kehollisuuttani. Kiitos kaikille menneestä, olevasta ja tulevasta.  Tuosta vuoden intensiivistäni piirtelin iPadin Paper53:lla kuvasetin. Siinä viivapiirroksina neljän kamun kööri sometoi :). Ks. http://www.flickr.com/photos/peeii/8062116061/in/photostream

Pekka

Tarkkaa muistikuvaa miten liityin sometu-jengiin minulla ei ole. Löysin yhden sometuun viittaavan blogikirjoitukseni tammikuulta 2008: http://virtuaalianu.blogspot.fi/2008/01/sosiaalista-mediaa-sihteeri...

Joka tapauksessa oli selvää, että tämä on juuri sitä verkostoitumista mitä kaipasin. Alussa olin aktiivisempi, osallistuin jopa yhteen Sometun ITK-esitykseen yhtenä Foorumiesiintyjänä, ja tietysti Jaiku-pikkujouluihin! NIngiä seurailin, nyt on jäänyt vähemmälle. FB:ssä on niin hyviä seurattavia ryhmiä, että priorisointia on pakko ollut tehdä. Ja oman blogin kirjoituskin on jäänyt tosi vähälle. Ensin Jaikussa ja sitten Qaikussa oli paljon vinkkejä ja mielenkiintoisia keskusteluja. Nyt molemmat ovat hautuumaalla :( Mutta uskotaan, että muutos vie eteenpäin. Ainakin olen saanut paljon uusia tuttavuuksia Sometun kanssa - kiitos siitä! 

Perustin itselleni tänä syksynä oman blogin. Pohjaksi kopioin osan PAOK:n blogiin kirjoittamistani jutuista ja riemukseni ensimmäiseksi kirjoitukseksi löytyi vuoden 2009 ITK-konferenssista kertova juttu, missä kerroin juuri liittyneeni Sometun jäseneksi. Se oli merkkipaalu, joka oli ihana saada blogin alkuun. Olin tuolloin juuri aloittanut työt PAOK:ssa, mikä tarkoitti kunnon hyppäystä sosiaaliseen mediaan. Työyhteisömme oli tuolloin nykyistä huomattavasti pienempi ja somekin vielä monelle melko vierasta. Etenkin vuosina 2009 ja 2010 Sometu oli minulle erittäin keskeinen foorumi käydä keskustelua ja oppia toisten kokemuksista. Rinnalla on kulkenut alussa etenkin Twitter ja sitten yhä lisääntyvässä määrin Facebookin ryhmät – joissa paljolti niissäkin sometulaisten kanssa vuorovaikutetaan. Tällä hetkellä myös omasta noin 20-henkisestä työyhteisöstä eVarikolla löytyy osaamista jotakuinkin asiaan kuin asiaan.

Kukin omaksuu somen toimintatapoja omassa tahdissaan ja minulle tärkeä merkkipaalu oli, kun alkuvuodesta aloitin sometu-gurujeni tavoin julkaisemaan materiaalia avoimesti verkossa CC-lisenssillä. Samalla taistelin lisenssin käyttöön myös hankkeessamme ja toivottavasti se seuraavaksi tulee suosituksena myös Pirkanmaan toisen asteen tvt-suunnitelmaan.

Viime vuosilta on erityisesti jäänyt mieleen ITK:ssa toteutettu Kalamalja sekä uusien kollegoiden hieman hämmentyneet ilmeet heidän kuullessa puhetta somesukulaisista. Teidän kanssa on ollut monta riemullista tapaamista, kun vuosien verkkoyhteydenpidon jälkeen on tavattu kasvotusten, usein ITK:ssa. Näitä tapaamisia odotellen!

Pirkanmaan II asteen PAOK-verkosto onnittelee SOMETUa tänään etusivullaan tanssivin kirjaimin ja kiittää yhteistyöstä!
Kirjoitin jo muisteluni alle, mutta tässä vielä melkein sama teksti blogikirjoituksena (kopio löytyy PAOK:n blogista).

Matleena! Tuo on aivan ihana ja oivaltava :) Kiitos Sometun puolesta.

Sometu on ollut hyvä ja turvallinen paikka opetella. Etsimme Irja Leppisaaren kanssa sosiaalisen median ympäristöä, jossa saisimme helposti virtuaaliAMkin benchmarking projektiin osallistuvat keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksiaan. SOMETU tuntui luonnollisesta yhteistyökumppanilta ja Pekka Ihanaisen hyvällä opastuksella päästiin hyvin alkuun. Käytimme oppeja moneen muuhunkin projektiin.

Upeinta on ollut seurata, mitä kaikkea tämä verkosto onkaan sitten ajanmyötä tuottanut ja saanut aikaiseksi. Ja onneksi viisi vuotias vielä katselee silmät avoimena maailmaa ja tulevaisuutta - täälä ei näy ajalle tyypillistä kyynisyyttä ja voimattomuutta. Selvästi tässä verkostossa elää toivo ja tunne, että asioita voi viedä eteenpäin ja kehittyä. Ja tuosta tekemisen draivista saa energiaa itsellekin.

Minä taisin tulla mukaan aika pian aloituksen jälkeen, virtuaali amk:n verkostojen kautta kuitenkin...Eija varmaan ollut ainakin yksi vinkkaajista, että löysin verkostoon.

Paljon olen täältä kaikkea hyödyllistä bongannut vuosien mittaan (myös saanut apuja avaamieni keskustelujen kautta), vaikken itse ehkä ole aina ollut niin aktiivinen tiedon tuottamisessa...

Tässä myös pieni maistiainen Vaasalaisten tämän aamun aamukahvikeskustelusta Sometu 5-v juhlinnan merkeissä:

Hauskaa päästä kurkistamaan Vaasan aamuun :)

Olin mukana paikan päällä Mikkelissä siinä Otavan Opiston pajassa,  josta Sometu ponkaisi lentoon. Muistan hyvin sen fiiliksen, mikä Otavankatu 7:ssa vallitsi pajan alkaessa. Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Tai ainakin sitä oli omien korvieni välissä. Jengiä alkoi valua sekä saliin että verkkoon, Jaiku lauloi ja pari muutakin chattia tsupatti. Oli sellainen kutina, että jotakin uutta on syntymässä ja oli mahtavaa olla osa sitä jotakin.

Sometu toi silloin aikanaan verkolle kasvot. Jaiku vahvisti samaa. Keväällä 2008 oli huikeaa kulkea ITK:ssa Aulangon saleissa ja käytävillä ja jutella ihmisten kanssa, jotka heti tunnistin vaikken koskaan aiemmin ollutkaan livenä tavannut.

Tänään en päässyt geimeihin mukaan paikan päälle enkä edes verkon kautta osallistumaan. Tai no, muutaman kerran olen iltapäivän mittaan salaa käynyt ACssa pikaisesti kurkkimassa kun en ihan kokonaan ole malttanut poissakaan pysyä :) Päähuomioni on kuitenkin ollut tänään Jyväskylän reksi-instituutissa, josta on muuten tänä viikonloppuna valmistumassa mahtavia reksejä. Jaettu johtajuus, avoimuus, uteliaisuus ja yhdessä tekeminen on tässä porukassa pinnalla. 

Toivotan kaikille sometulaisille mahtavaa synttäripäivää ja kohotan täällä Päijänteen rannalla maljan kaikille meille ja joukon voimalle!

RSS

Keskustelufoorumi

Muisteluita: Kuinka tulit liittyneeksi Sometuun ja mitäs sitten kävikään? 22 vastausta 

Aloittaja: Anne Rongas. Viimeisin vastaus jäseneltä Anne Rongas Mar 16, 2012.

Sometun 5-vuotisjuhlien paikalliset järjestelyt 5 vastausta 

Aloittaja: Eija Kalliala. Viimeisin vastaus jäseneltä Ville Venäläinen Mar 12, 2012.

Sometun 5-vuotisjuhlan ohjelman ideointia 1 vastaus 

Aloittaja: Eija Kalliala. Viimeisin vastaus jäseneltä Eija Kalliala Mar 4, 2012.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2017   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot