Tagit: ope.fi
Permalink Vastannut Anne Rongas 6. tammikuu 2011 13:28 Tässä olisi elvyttämisen arvoinen keskustelu. Millaisia taitoja, millaisia kriteerejä? Viime aikoina olen kovasti ajatellut laajennettua lukutaitoa, koulu- ja kirjastoväen yhteistyötä. Kun oppisisällöt siirtyvät entistä enemmän tekonologian kautta saataville, miten varmistumme, että kaikki osaavat avat ja käyttää sekä ymmärtää, tulkita ja kirjoittaa?
Kuvanlukutaidon osalta (joka kuuluu laajennetun piiriin) oppimissovelluksia on tavattoman paljon ja kuva (liikkuva ja still) on hahmottamisen + muistamisen kannalta tehokas oppimisen tuki, mutta miten hyvin digitaalista kuvaa osataan käyttää?
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 6. tammikuu 2011 13:33
Permalink Vastannut Anne Rongas 6. tammikuu 2011 13:51 Online Educa Berliinissä kävin UNESCO:n sessiossa, jossa esiteltiin kaksi vuotta sitten aloitettua tvt-taitoja käsittelevää toimenpidekokonaisuutta ICT Competency Framework for Teachers. Siellä oli myös yksi suomalainen esiintyjä (UNESCO:lla töissä Keniassa), Jyrki Pulkkinen (paha kyllä olin just menettänyt ääneni, enkä voinut mennä juttelemaan.
Suomessa ei ole tällä hetkellä päivitettyjä taitotasoja.
Hei,
itse olin samaisessa sessiossa. Olen koonnut omia muistiinpanojani ja linkityksiä matkaraportin wikin sivulle http://matkaraportit.wikispaces.com/Opettajien+osaaminen
Suomessa OKM on laatimassa päivitettyjä taitotasoja, mutta en tiedä missä vaiheessa työ on.
Omalta osaltani minua kiinnostaa se, millaisin toimenpitein osaamista tulisi kehittää?
Linkistä löytyy tietoyhteiskuntataitojen pohdintaa, jota on tehty vuosi sitten
Permalink Vastannut Jukka Manninen 6. tammikuu 2011 21:43 Helsinki on tehnyt oman Työkalupakin, missä on mukana osaamiskartoitusosio. Kokeilen aineistoa soveltuvin osin omassa koulussani. Puhuin asiasta vvop-päivillä Pasi Silanderin kanssa ja ymmärtääkseni sen käyttämiselle ei ole esteitä.
Taitotasoja on helppo määritellä, mutta miten järjestetään koulutus. Paras ratkaisu on se, että jokaisella koululla tai ainakin lähialueella on kouluttamiseen kykenevä opettaja. Rehtorit täytyy myös saada ymmärtämään, miten tärkeästä asiasta on kyse uudenlaisen oppimisnäkemyksen kannalta.
Permalink Vastannut Esa Kukkasniemi 14. tammikuu 2011 18:31 Varsin kannatettava ajatus. Törmäsin samaan ongelmaan ennen joulua, kun laadin koulutusta Vihdin lukiolle ja kaivoin esiin nuo ope.fi -luokitukset. Eivät tuntuneet kovin ajankohtaisilta.
Tuumasta toimeen siis! Mitä sitä enää ihmettelemään. Kyllä ne yhdessä syntyvät -yhteisöllisesti. Tietysti hyvä olisi, että niillä olisi jonkinlainen OPH:n tai ministeriön status. Lisäisi kummasti uskottavuutta "riviopettajan" silmissä.
Olen samaa mieltä kollegani Mannisen kanssa rehtorien sitouttamisesta. Moni hyvä juttu ei "jalkaudu" koulun tasolle, jos ei rehtoreita saada innostettua mukaan.
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 15. tammikuu 2011 09:45 Niin, täällä Wikikirjastossa on jo alku kahden vuoden takaa: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ope.web
Sinne vaan sotkemaan wikimäisesti. Tällä hetkellä tuo on aika välinepainotteinen, eli sitä voisi kirjoittaa ihan uusiksikin. Kun saadaan kirjoitettua hyvään happeen, lienee se hyvä pohja OPH:n leimausprosessillekin.
Permalink Vastannut Tarmo Toikkanen 18. marraskuu 2011 09:54 Vertailun vuoksi tässä virolaisten kollegoidemme tuore opettajien taitotasomalli.
Se perustuu ISTE NETS-T 2008 -standardiin http://www.iste.org/standards/nets-for-teachers/nets-for-teachers-2008.aspx ja lisää siihen viisitasoisen arviointimatriisin, jonka voi ladata (vironkielisenä) täältä (sivun alalaidassa oleva Failid-linkki):
http://www.tiigrihype.ee/?op=body&id=7
Mikäs on tilanne meidän kotimaisen ope.fi:n päivityksen kanssa?
Tervetuloa
Sosiaalinen media oppimisen tukena -palveluun
Aloittaja: Jere Wessman. Viimeisin vastaus jäseneltä Vesa Linja-aho Hel 27, 2012.
Aloittaja: Tarmo Toikkanen. Viimeisin vastaus jäseneltä Tarmo Toikkanen Mar 18, 2011.
Aloittaja: Eeva Johansson. Viimeisin vastaus jäseneltä Eeva Johansson Lok 10, 2011.
Aloittaja: Aija Hietanen Syy 14, 2011.
Aloittaja: Touko Helanen. Viimeisin vastaus jäseneltä Jari Välkkynen Syy 11, 2011.
Pidin kollegoilleni mini-esityksen pilvipalveluista.
Jos joku muu ei ole ihan varma, mistä on kyse, tai haluaa kertoaa asiasta eteenpäin, tämä ehkä auttaa.
PILVIPALVELUT, a mini-guide: …
JatkaLähettänyt: Krista Kindt-Sarojärvi, 3. toukokuu 2013 kello 21:38 — 2 kommenttia
SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke. Hankkeen tavoitteena on tukea
1) tukea kansalaisen oman terveyden hallintaa ja itsehoitoa sähköisten palvelujen avulla sekä
2) helpottaa palvelujen löytämistä ja…
Lähettänyt: Hannele H-H, 22. huhtikuu 2013 kello 14:25
© 2013 Created by Ville Venäläinen.