Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Monet varmaan tuntevat ope.fi-taitoluokitukset.
Se on rajoittunut tietotekniikan "1.0"-tyyliseen käyttöön. Olisiko järkeä rakentaa web 2.0 -taidoille vastaavat (mutta wikimäisemmin päivittyvät) web-ope.fi -taitotasot? Tyyliin tasolla 1 (jokaisen opettajan tulisi hallita) olisi vaikka rss-lukijan käyttö, wikipedian muokkaustaito, yms. Ja sitten suositus, että kouluissa tulisi olla tietty osa tason 2 ja 3 osaajia, joissa olisi vähän vaativampaa osaamista ja ymmärrystä.

Saako kannatusta?

Tagit: ope.fi

Katselukerrat: 224

Vastaukset tähän keskusteluun

Tässä olisi elvyttämisen arvoinen keskustelu. Millaisia taitoja, millaisia kriteerejä? Viime aikoina olen kovasti ajatellut laajennettua lukutaitoa, koulu- ja kirjastoväen yhteistyötä. Kun oppisisällöt siirtyvät entistä enemmän tekonologian kautta saataville, miten varmistumme, että kaikki osaavat avat ja käyttää sekä ymmärtää, tulkita ja kirjoittaa?

Kuvanlukutaidon osalta (joka kuuluu laajennetun piiriin) oppimissovelluksia on tavattoman paljon ja kuva (liikkuva ja still) on hahmottamisen + muistamisen kannalta tehokas oppimisen tuki, mutta miten hyvin digitaalista kuvaa osataan käyttää?

Niin, Kaisa Vähähyyppä OPH:sta sanoi noin vuosi sitten, että iso pyörä pyörii. Onkohan jotain jo tapahtunut taitotasojen uusimisen tiimoilta? Vai pitäisikö vain tehdä verkkovoimalla?

Online Educa Berliinissä kävin UNESCO:n sessiossa, jossa esiteltiin kaksi vuotta sitten aloitettua tvt-taitoja käsittelevää toimenpidekokonaisuutta ICT Competency Framework for Teachers. Siellä oli myös yksi suomalainen esiintyjä (UNESCO:lla töissä Keniassa), Jyrki Pulkkinen (paha kyllä olin just menettänyt ääneni, enkä voinut mennä juttelemaan.

Suomessa ei ole tällä hetkellä päivitettyjä taitotasoja. 

Hei,

itse olin samaisessa sessiossa. Olen koonnut omia muistiinpanojani ja linkityksiä matkaraportin wikin sivulle http://matkaraportit.wikispaces.com/Opettajien+osaaminen

Suomessa OKM on laatimassa päivitettyjä taitotasoja, mutta en tiedä missä vaiheessa työ on.

Omalta osaltani minua kiinnostaa se, millaisin toimenpitein osaamista tulisi kehittää?  

Linkistä löytyy tietoyhteiskuntataitojen pohdintaa, jota on tehty vuosi sitten

http://typewith.me/M7ccBdpzz2

Helsinki on tehnyt oman Työkalupakin, missä on mukana osaamiskartoitusosio. Kokeilen aineistoa soveltuvin osin omassa koulussani. Puhuin asiasta vvop-päivillä Pasi Silanderin kanssa ja ymmärtääkseni sen käyttämiselle ei ole esteitä.

Taitotasoja on helppo määritellä, mutta miten järjestetään koulutus. Paras ratkaisu on se, että jokaisella koululla tai ainakin lähialueella on kouluttamiseen kykenevä opettaja. Rehtorit täytyy myös saada ymmärtämään, miten tärkeästä asiasta on kyse uudenlaisen oppimisnäkemyksen kannalta. 

Varsin kannatettava ajatus. Törmäsin samaan ongelmaan ennen joulua, kun laadin koulutusta Vihdin lukiolle ja kaivoin esiin nuo ope.fi -luokitukset. Eivät tuntuneet kovin ajankohtaisilta.

Tuumasta toimeen siis! Mitä sitä enää ihmettelemään. Kyllä ne yhdessä syntyvät -yhteisöllisesti. Tietysti hyvä olisi, että niillä olisi jonkinlainen OPH:n tai ministeriön status. Lisäisi kummasti uskottavuutta "riviopettajan" silmissä.

Olen samaa mieltä kollegani Mannisen kanssa rehtorien sitouttamisesta. Moni hyvä juttu ei "jalkaudu" koulun tasolle, jos ei rehtoreita saada innostettua mukaan.

Niin, täällä Wikikirjastossa on jo alku kahden vuoden takaa: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ope.web

Sinne vaan sotkemaan wikimäisesti. Tällä hetkellä tuo on aika välinepainotteinen, eli sitä voisi kirjoittaa ihan uusiksikin. Kun saadaan kirjoitettua hyvään happeen, lienee se hyvä pohja OPH:n leimausprosessillekin.

Vertailun vuoksi tässä virolaisten kollegoidemme tuore opettajien taitotasomalli.

Se perustuu ISTE NETS-T 2008 -standardiin http://www.iste.org/standards/nets-for-teachers/nets-for-teachers-2008.aspx ja lisää siihen viisitasoisen arviointimatriisin, jonka voi ladata (vironkielisenä) täältä (sivun alalaidassa oleva Failid-linkki):

http://www.tiigrihype.ee/?op=body&id=7

Mikäs on tilanne meidän kotimaisen ope.fi:n päivityksen kanssa?

RSS

AVO-hanke

Keskustelufoorumi

. 1 vastaus 

Aloittaja: Jere Wessman. Viimeisin vastaus jäseneltä Vesa Linja-aho Hel 27, 2012.

web-ope.fi 56 vastausta 

Aloittaja: Tarmo Toikkanen. Viimeisin vastaus jäseneltä Tarmo Toikkanen Mar 18, 2011.

Hot potatoes ja sosiaalinen media 2 vastausta 

Aloittaja: Eeva Johansson. Viimeisin vastaus jäseneltä Eeva Johansson Lok 10, 2011.

Mitä blogissa/ple:ssa saa kirjoittaa?

Aloittaja: Aija Hietanen Syy 14, 2011.

KOULUwiki tulossa. Löytyisikö pilotteja? 3 vastausta 

Aloittaja: Touko Helanen. Viimeisin vastaus jäseneltä Jari Välkkynen Syy 11, 2011.

Blogiartikkelit

Mitkä ihmeen pilvipalvelut?

Pidin kollegoilleni mini-esityksen pilvipalveluista.

Jos joku muu ei ole ihan varma, mistä on kyse, tai haluaa kertoaa asiasta eteenpäin, tämä ehkä auttaa.

PILVIPALVELUT, a mini-guide:  …

Jatka

Lähettänyt: Krista Kindt-Sarojärvi, 3. toukokuu 2013 kello 21:38 — 2 kommenttia

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke.

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke. Hankkeen tavoitteena on tukea

1) tukea kansalaisen oman terveyden hallintaa ja itsehoitoa sähköisten palvelujen avulla sekä

2) helpottaa palvelujen löytämistä ja…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 22. huhtikuu 2013 kello 14:25

© 2013   Created by Ville Venäläinen.

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot