Viimeisessä Opettaja-lehdessä 48/2010 oli kaksi mielenkiintoista artikkelia sivuilla 4: "Tietotekniikan käyttö riittämätöntä" ja sivulla 13: "Tehkää avointa oppimateriaalia"

Koulumaailmassa, kun yrittää tuoda ihmisille esille sosiaalisen median mahdollisuuksia opettamisessa ja oppimisessa, kokee monesti hakkaavansa päätään seinään. Tuntuu kuin tähän ihanaan opettajan ammattiin etsiytyisivät ne kaikista konservatiivisimmat ja uudistuksia pelkäävimmät ihimiset. Siksi olinkin todella tyytyväinen lukiessani näitä kahta otsikossa mainitsemaani artikkelia viimeisimmässä Opettaja-lehdessä 48/2010.

Muutoksen mahdollisuus tuntuu olevan ilmassa! Nyt tarvitaan tekoja ja aktiivisuutta!

Mahdollisuus muutokseen ei tietenkään ole syntynyt yksin, vaan monien tässäkin verkostossa toimivan työn tuloksena. En voi olla mainitsematta Tarmo Toikkasen ja Anne Rongaksen nimiä tässäkin yhteydessä. Jossain vaiheessa teille (ja myös monelle muulle) tulee antaa tunnustus tekemästänne työstä!

Suurkiitos myös kaikille muille SOMETU-verostoissa toimiville! Teidän käsissänne on tulevaisuus!

Katselukerrat: 347

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Myös viime viikkoisilla Valtakunnallisilla virtuaaliopetuksen päivillä innostettiin, kannustettiin ja yllytettiin mainitsemiisi. Avoimia aineistoja voi etsiä ja ehdottaa jakoon Opetushallutuksen ylläpitämän Linkkiapajan kautta http://linkkiapaja.edu.fi/oph/search.html

Nyt on iso askel otettu. Jokainen vaan tarttuu kaveria hihasta ja opastaa eteenpäin. Tekemistä riittää, henki on kohillaan.

Onpa hyvä idea! Kiitos vinkistä!

Laitoinpa samantien linkkiehdotuksenkin. 

Hei,

tutustuin sivustoihin...otan enkun tunnilla hu käyttöön, Anu Ravaska

Kuinka saada opettajakunta toimimaan avoimesti ja yhteisöllisesti? Kuinka saadaan tuotettua avointa materiaalia? Muutos lähtee käyttäjien itsensä muutoksesta, kuinka jaan tietoa ja saan sitä itse?

Olemme miettineet myös ihan käytännön apuja opettajille, kuinka hyödyntää IT-ratkaisuja omassa opetuksessaan. Teknologiaa alkaa olla koulut pullollaan, mutta sitä ei osata hyödyntää käytännön kouluarjessa. Ehkäpä ensimmäiseksi pitäisi purkaa ATK-luokat, ja viedä IT sinne muun koulutyön tekemisen avuksi? 

Erinomaisia ideoita, Juho! Meillä on koulussamme lähes kaikissa luokissa SmartBoard:it käytössä ja se on kyllä lisännyt IT:n käyttöä luokissa. Samalla se on muuttunut yhteisöllisemmäksi. 

Olen myös miettinyt sitä, miten muutos kohti avoimempaa ja yhteisöllisempää opetusta ja oppimateriaaleja saataisiin aikaiseksi. Opettajankoulutus voisi olla yksi osaratkaisuista, mutta yksinään se ei riitä.

Luulen, että mitä enemmän saadaan avointa oppimateriaalia saataville ja mahdollistetaan niiden käyttäminen kouluissa, sitä enemmän niiden käyttö myös tulee yleistymään. LeMill, Wikipedia, Wikiopistot, wikispaces, jne. ovat tärkeitä edelläkävijäfoorumeita avoimen oppimateriaalin tuottamiselle. Olen itse tehnyt jonkin verran materiaaleja niihin ja on nyt joululomallakin päivittäin tullut tehtyä... Se on hauskaa ja siinä oppii itse koko ajan! 

Ehkä elämme taitekohtaa työelämässä ja siinä, että opettajakunta osa edustaa ns. historian haminaa, jolla 1) ei ole päivitettyä tietoa opettajan ammatista - ei substanssiin eikä pedagogiseen maailmaan, teknologiaan  ja erilaisiin menetelmiin, saatikka sitten IT-ratkaisujen hyödyntämistä . Myönnän olen krittiinen nyt. SIten on opettajat 2), joilla on em. hallinnassa, mutta organisaation kulttuuri ei mahdollista tätä. Joten olkaamme rohkeita ja uskokaamme uusiin menetelmiin!

PS: Komppaan IT-luokkien purkua!

Hyvää kannanottoa ja uskon luomista. Kiitos!

Aikanaan kun aloitin yliopisto-opinnot 90-luvun puolivälissä ja jatkaen sitten aineopintoihin / graduun äitiysloman jälkeen - niin opettajalla oli samat kalvot , vaikka aikaa oli mennyt yli 5 vuotta näiden välillä. Silloin ajattelin, että ei se välttämättä yliopiston akateemisuus tarkoita sitä, että on pedagogi Luojan armosta....no, joo. Oli pakko kirjoittaa tämä kokemus!

Olen huomannut saman omassa työssäni. Minä tarjoan tilaisuuksia tutustua erilaisiin mahdollisuuksiin sosiaalisen median käytössä opetuksen avuksi. Eipä juuri tule vastakaikua, eikä halukkaita ilmaannu luokkaani. Syyksi sanotaan kiire ja se, että tarjoamani ajat eivät sovi. Olen ilmoittanut, että annan opastusta heille sopivana aikana, mutta eipä tuo ole auttanut. Odottelen siis edelleen tuota muutosta parempaan. Olen myöskin kannattanut aineistojen vapaata jakamista. Omat kurssini ovat aina vapaasti käytettävissä ja 'teoksiani' saa vapaasti kopioida. Minusta yliopistollinen tapa tiedon jakamisesta vapaasti on paras tapa koulutuksen piirissä.

Isoa laivaa on vaikea kääntää! Itsekin olen yrittänyt kollegoilleni pitää erilaisia koulutuksia tvt-taitojen kohentamiseksi jo useamman vuoden ajan. Innostus on ollut aika nihkeää. Porukka on oikeastaan jakautunut hieman kahtia, sillä osa opettajista on ollut mukana kehitysprojektissa ja heidän taitonsa ovat kasvaneet huomattavasti. Nyt kuluneena vuotena myös "vastarannan kiisket" ovat hieman innostuneet aiheesta. Pienin askelin mennään eteenpäin.

Iso rooli muutoksen johtamisessa on rehtorilla. Hän voi asettaa opettajille vaatimustason sellaiseksi, että jokaisen on oltava jollakin tavalla kehittämässä itseään. Jossain määrin hän voi järjestää myös opettajille sitä mainitsemaasi sopivaa aikaa. Jotta muutosta saataisiin aikaan, opettajilla pitäisi olla riittävästi aikaa kokeilla ja harjoitella uusia työtapoja ja teknologioita TYÖAJALLA. Jos opettajien pitää kehittää itseään työajan ulkopuolella, mitään ei tapahdu kovinkaan monen opettajan osalta. Koulutustahan voisi järjestää myös koulun omalla porukalla ja siten, että se tuttu ja turvallinen oman koulun ope olisi auttamassa alkuun uuden opettelussa. Mielestäni yläkoulut ja etenkin lukiot ovat monilta osin jo pudonneet kehityksen kelkasta pahemman kerran. Alakoulutkin jäävät pian kyydistä ellei opettajien koulutukseeen varata riittävästi resursseja. Sitä en oikein osaa sanoa, kenen pitäisi resurssit tarjota. (ministeriö, kunnat?)

Minulla on ihan samanlaisia kokemuksia. Täytyy myöntää, että itse kyllä opiskelen todella paljon työajan ulkopuolella. Samaa ei voi tietenkään edellyttää muilta.

Aikaa ei ole enää menetettäväksi, vaan tulisi toimia nopeasti ja päättäväisesti. Mielestäni opetusministeriön pitäisi olla tässä asiassa todella aktiivinen. Kunnilla on tietysti tärkeä tehtävä tämän asian toteuttamisessa mutta pelkään, että kuntien tapa toimia tässä asiassa voi poiketa huomattavasti kunnasta toiseen ja näin oppilaat joutuisivat eriarvoiseen asemaan (voivat jo olla) tvt-taitojen opiskelussa. 

Olen myös ollut huomaavinani muutosta yleisessä asenteessa positiivisempaan suuntaan asiaa kohtaan. Pelko sosiaalista mediaa ja avoimempaa oppimisen kulttuuria kohtaan on pikku hiljaa haihtumassa. Valitettavasti vain vieläkin monille sosiaalinen media on sama kuin Facebook. Teen kyllä hartiavoimin töitä muutoksen eteen ja uskon muutokseen. Sometu on yksi tukipilareista tällä tiellä. Eli me!

On totta, että välillä tuntuu kuin hakkaisi päätään sementtiseinään. Kohta kuitenkin näille kehityksen vastustajille tulee kiire. Kehitys kulkee eteenpäin näistä vastustajista huolimatta. Myös kunnat alkavat ymmärtämään, että kehityksestä ei voi jäädä jälkeen. Voi olla, että muutaman vuoden päästä sosiaalisen median käyttötaidot oppimisen tukena saattavat jo alkaa vaikuttaa palkkaukseen. Ne tulevat olemaan osa opettajalta vaadittavaa ammattitaitoa. Ehkä nimi tulee muuttumaan, mutta ilman näitä taitoja ei kohta enää pärjää työ- tai yrityselämässä. Alkaa muuten olla jo totta aika monessa paikassa!

RSS

Foorumi

Podcast opetuksessa 12 vastausta 

Jäsenen Reijo Kupiainen aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Ilse Skog Maa 8.

Nettisivujen ja netti myynnin rakentaminen.

Jäsenen Kari Marjeta aloittama: Keskustelut Tam 16, 2017.

Vacancy for a Social Media Marketing Manager at F-Secure in Helsinki

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Huh 8, 2016.

F-Secure is hiring! B2B E-Commerce Manager in Helsinki, apply now!

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Maa 24, 2016.

Aikakauslehti opinnoissa

Jäsenen Reijo Nättiaho aloittama: Keskustelut Maa 21, 2016.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2018   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot