Hei, onko joku aktiivinen ja asiaan vihkiytynyt mahdollisesti tutkinut ja vertaillut sosiaalisen median videoalustoja opetuskäytön kannalta, esimerkiksi millaisia editointimahdollisuuksia ja kommentointityökaluja jne. yleensä alustoissa on. Pari viikkoa sitten tuli Wikispacesta uutiskirje, jossa oli COOL TOOLS FOR SCHOOLS eli linkkejä eri tarkoituksiin tarkoitettuihin sosiaalisen median työkaluihin.

Olisin kiitollinen käyttökokemuksista, minkäikäisten kanssa on työskennelty videoprojektissa jne. ja millaisia asioita on noussut teknologioiden suhteen esille opetuskäytössä.

- Laura

Katselukerrat: 512

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Moi Laura, hyvä kysymys. Video on todella tehokas opetuksen havainnollistaja ja oppimistehtävien tuottamismuoto. Mutta näihin saakka se on vaatinut kalliita laitteita, mittavaa erityisosaamista ja tolkuttomasti työtä. Nyt nettipilven suoritustehot ja tallennuskapasiteetti hipoo jo käytettävyyttä videoitten osalta.

Videoalusta voi tarkoittaa montaa. Videonjakopalvelut ovat jo pitkään valloittaneet nettiväen sydämiä ja silmiä-korvia, mutta ymmärsin kysymyksesi muotoilusta, että haet palveluita, joihin voisi ladata videon ja editoida ja sitten jakaa.

Katson, mitä omasta delistäni löytyy, en ehätä näitä syvemmin perkaamaan, mutta joku muu voi jatkaa ja täydentää:

Stupeflix (Stupeflix is a REST web service that turns your pictures, videos, and text into professional videos.)

Screenr (ks. myös blogi ja cnet.newsin bloggaus tuoreesta palvelusta) Helppoja ruutukaappausvideoita.

Anomoto (Animoto provides an array of tools for creating videos in your classroom. 30 sekunnin pätkiä saa ladata ilmaiseksi. 30 dollarin vuosimaksulla ei pituusrajaa.)

Flip share (pikkuinen videointilaite, jolla jakaminen näpsää ja editointi kai myös).

VoiceThread yhdistä ääntä, kuvia ja videoita, jaa ja kommentoi, tarinapedagogiikkaan mainio webpalvelu.

Qik videostreamasta kännykällä.

Pallo seuraavalle ja näytteitäkin olisi kiva saada!
Kiitos Anne nopeasta vastauksestasi! Oletkin käyttänyt videota opetuksessasi kunnioitettavassa määrin. Aiemmin kai YouTubenkin Remixillä on kai aiemmin voinut editoida, mutta nyt en löydä sitä toimintoa. Alan tutustua tarkemmin linkkivinkkeihisi - ja areena on vapaa muidenkin vinkeille ja kokemuksille...
-Laura
Annen listaan Qikin rinnalle toinen vaihtoehto: ruotsalainen Bambuser. Toimii myös oman koneen nettikameralla, mikäli palomuuri suo.
Lisään listaan vielä Jing-työkalun. Ja Screencast.com

Lapset ovat tehneet videoita ihan harrastekäytössä olevalla digipokkarilla (-> pieni kuva resoluutioltaan) ja sitten editoineet Movie Makerilla (Microsoftin). Musiikkia, tekstityksiä, tehosteita mukaan .... Laatu ei tosin ole päätähuimaava, mutta se fiilis ja tekemisen meno välittyy erinomaisesti. MovieMaker on helppo oppia. Se ei tosin ole webbipalvelu.
kiitos vinkistä Jarmo! Tutkiskelen myös noita työkaluja. Onko oppilaittesi videot ehkä vielä laitettu jakeluun blogiin tai johonkin videonjakopalveluun?

- Laura
Esimerkki oli omien lasten tapauksessa, mutta RC-autovideo lienee Youtubessa. Muut videot ovat vain kylän lasten ja vanhempien kesken.
Uusin videotyökalu, jota tänään testailin, on Ustream. Sillä saa helposti talteen videonpätkää, ja kommentoidakin voi (vaatii rekisteröitymisen).
http://www.ustream.tv/

Pienten lasten kanssa tuo Annen jo mainitsema Voicethread voisi olla aika kiva, ainakin videoiden kommentointiin. Katsopa tämä robottiesimerkki:
http://voicethread.com/#q.b236.i1783

yt Anu
Täältä löytyy iso kasa videojuttuja:
http://cooltoolsforschools.wikispaces.com/Video+Tools
Voisin heittää jokerina tähän VoiceThread-palvelun, joka ei ole ihan perinteinen videopalvelu, mutta jossa erilaista mediaa voi koostaa tarinaksi, johon sitten muut voivat lisätä teksti-, ääni- ja videokommentteja haluamiinsa kohtiin.

Puhtaasti videopuolella Viddler-palvelussa voi muistaakseni myös annotoida videoita lennossa.
Olen pari päivää pallotellut ajatuksella, että olisi mukavaa, jos olisi sellainen websovellus, jolla voisi luoda semanttisen webin mukaisia käsitekarttoja, mutta sillä erolla esim. CmapToolsiin -- joka on itseasiassa Windows-ohjelma -- että käsitteitä ei esitettäisi sanoina, vaan sisällöllisesti mahdollisimman hyvin rajattuina lyhyinä videoleikkeinä.

Tähän väliin muistinvirkistykseksi kuva CmapTools-kartasta: http://cmap.ihmc.us/conceptmap.html

Omassa oppimisessani olen huomannut, että asiat jäävät paljon paremmin mieleen, jos käsitekartoissa (yleensä) on mukana käsitteiden väliset predikaatit. Pelkkä viiva kahden käsitteen välillä pakottaa aina suorittamaan pienen mietinnän, mutta predikaattilauseen ("on kuin", "kuuluu", "voi olla", jne.) avulla asiat menevät paljon kepeämmin ns. jakeluun. Poikkeustapauksiakin toki esiintyy.

CmapToolsillakin ja monilla mielikuvakarttaohjelmilla voi toki liittää käsitteiden yhteyteen tai ne korvaten, mediatiedostoja kuten kuvia, dokumenttitiedostoja ja videotiedostojakin, mutta en ole vielä sellaista sovellusta kohdannut, joka olisi erityisesti suunniteltu sitä varten, että käsitteiden tilalla olisi videoleikkeitä (kenties upotettuina YouTubesta, Vimeosta tai muusta vastaavasta).

Olennaista olisi se, että käytetyt videoleikkeet olisivat sisällöllisesti hyvin rajattuja. Se olisi myös tärkeää, että käytetty videoleikkeen staattinen thumbnailkuva olisi sekin jo itsessään kuvaava ja ajatuksia oikeaan suuntaan johdattava -- helpottaa kokonaiskuvan saamista koko kartasta. Videoleikkeiden katselu täytyisi olla mahdollista aloittaa heti kun halu karttaa silmäillessä manifestoituisi, eikä esim. siten, että ensin pitäisi mennä johonkin websivulle katsomaan tuo videoleike. Se olisi tarpeettomasti ajattelua hajoittavaa.

Vaatimusmäärittelyt olivat siinä. Jos joku suomalainen startup-yritys tarttuu ideaan, niin ei tarvitse maksaa provikkaa, mutta kutsu betaversioon kelpaisi.

Bonusvaatimuksena mahdollisuus täydentää luotua "videokäsitekarttaa" mallintamalla myös yksittäisissä videoleikkeissä esiintyvät ilmaisut ja käsitteet suuremman kartan rajatuksi aliosioksi tai vaihtoehtoisesti edelleen kyseisen kartan tai (jonkin toisen kartan) sanallisiin tai videokäsitteisiin predikaattilauseilla liittyen.

USAlaisista yliopistoista tapaa tupsahdella kaikenlaisia mielenkiintoisia sovelluksia, mutta joskohan joku suomalainen taho ehtisi rahoittamaan jotain kognitiivisten tieteiden opiskelijaparkaa, jolla olisi kiinnostusta tälläisen väsäämiseen?

(Itsetuntemuksen boostaus: Toisaalta, tarkemmin ajatellen tuossa ei ole kuin muutama pikku osa-alue, jotka ovat vielä siinä määrin mystisiä minulle, ettenkö voisi tekaista tuollaista vaikka itse.)
Tarkennus: CmapTools on Java-ohjelma, jonka voi asentaa Windowsiin, Maciin tahi Linuxiin.
Oivallinen hämmäytys. Minulta oli jäänyt tekstiin joku höpömurunen, johtuen kai siitä, että CmapTools näyttää, tuoksuu, käynnistyy ja käyttäytyy lähes kuin Windows-ohjelma.

RSS

Foorumi

Nettisivujen ja netti myynnin rakentaminen.

Jäsenen Kari Marjeta aloittama: Keskustelut Tam 16.

Vacancy for a Social Media Marketing Manager at F-Secure in Helsinki

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Huh 8, 2016.

F-Secure is hiring! B2B E-Commerce Manager in Helsinki, apply now!

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Maa 24, 2016.

Aikakauslehti opinnoissa

Jäsenen Reijo Nättiaho aloittama: Keskustelut Maa 21, 2016.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2017   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot