Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Haluaisin tietoa salasanojen hallintaohjelmistoista???

Katselukerrat: 150

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei Seija! Otin itse juuri käyttöön LastPass -nimisen salasanaohjelman. Latasin sen selaimeeni ja nyt salasanojen kanssa on paljon helpompaa. Tarvitsee vain muistaa yksi ainoa master-salasana ja ohjelma hoitaa loput. Onko muilla kokemuksia LastPass-ohjelmasta tai muita vinkkejä?
Itse käytellyt samaa sovellusta jo reilun vuoden. Alussa tietty hiukan pohditutti antaa kaikki tunnukset sinne jonnekin minne lie. Muttei ole ainakaan itselle mitään harmia tullut. Sen sijaan eipä ole tarvinnut enää muistaa kuin tuo yksi ainut lastpassin salasana joka toimii työkoneella, kotikoneella ja jopa puhelimen firefox -selaimen liitännäisenä.
Juuri tätä tarkoitin: onko tässä turvallisuusriskiä, että tavallaan antaa kaikki omat tunnukset "sinne jonnekin"?
Ainahan näissä jonkinmoinen riski on. Toisaalta lastpassillakin "organisaationa" luultavasti miljoonia käyttäjiä ja sitä kautta organisaation olemassaolon tärkein edellytys on asiakkaiden luottamuksen säilyttäminen. Eli varmasti tekevät kaikkensa tuon luottamuksen ylläpitämikseksi
Hei! Itse olen käyttänyt Macissä 1Password-nimistä ohjelmaa ja suosittelen sitä mielelläni. Windowsille siitä on tehty beta-versio. Lisää tietoa osoitteesta http://agilewebsolutions.com/onepassword
Firefox-selaimessa on salasanojen hallintaa tehty. Selain muistaa listassaan salasanat ja täydentää kohdan kun menään salasanaa kysyvälle sivulle ja kirjoitetaan tunnus. Salasanat ovat siis omalla koneella, eivät ulkopulisella palvelimella.

Muita tapoja, joita olen kuuullut käytettävän, ovat nämä omalla koneella olevat salasanan hallintaohjelmat, verkossa olevat palvelut tai selaimiin tehdyt hallintaohjelmat. Macissa on myös keychain, josta useammat mac-ohjelmat voivat hakea talletetun salasanan. Itse käytän firefoxin omaa toteutusta. Ja voi myös omaan kotiinsa piilottaa paperisen muistilapun. Se on vaan käytännön pakko hoitaa jotenkin, kun salasanoja kertyy paljon.
Hei!
Käytin jonkin aikaa muistitikulta toimivaa KeePass- ohjelmaa, jossa kaikki muut salasanat ovat yhden mastersanan takana. Oli myös kätevää, että eri nettipaikkoja ja niiden salasanoja voi mukavasti ryhmitellä kansioihin. Se on erittäin kätevä ja varmaan turvallinenkin väline, mutta nyt en sitä enää käytä. Syynä siitä luopumiseen ei varsinaisesti ole se, että FSecure oli löytävinään tai ainakin tunnisti ko. ohjelman kansiosta jonkun haittaohjelman tai ainakin jotain haittakoodia. En saanut selvää, oliko se väärä hälytys, mutta varmuuden vuoksi tyhjensin koko usbin.
Jos salasanojen tallentaminen "pilveen" ei nappaa, niin tässä vielä yksi nerokas vaihtoehto:

http://supergenpass.com/

Bookmarkletin avulla tarvitaan vain yksi turvallinen salasana, ja markletin avulla generoidaan kaikki muut salasanat samaan tyyliin kuin F-Secure tässä taannoin suositteli (toki monimutkaisemmalla algoritmilla).

Hyvään supersalasanaan tarvitaan:

* Consist of Latin alphanumerics (A-Z, a-z, 0-9)
* Always start with a lowercase letter of the Latin alphabet
* Always contain at least one uppercase letter of the Latin alphabet
* Always contain at least one numeral
* Can be any length, longer the better
Minä käytän iPhonessa iAccounts ohjelmaa. Se päivittyy Macissa olevan iBackup-ohjelman kanssa. Ainoa heikkous on, että yksittäiset salasanat pitää päivittää iPhonessa.

Toki se osaa lukea excelillä tuotetun csv-tiedoston mutta se on hieman hankala menetelmä.

Nyt minulla on kaikki salasanat taskussa, pin-koodi suojaa iAccounts ohjelmaa jos känny katoaa.

RSS

AVO-hanke

Foorumi

Muuttuvatko somepalvelut vähitellen maksullisiksi? 18 vastausta 

Jäsenen Eija Kalliala aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Irmeli Pietilä keskiviikkona.

Otteita verkosta 1 vastaus 

Jäsenen Kimmo Vehkalahti aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Hannele H-H Tou 8.

Suulliset esitykset & älypuhelimet 1 vastaus 

Jäsenen Krista Kindt-Sarojärvi aloittama: Sometumob. Viimeisin vastaus jäseneltä Anne Rongas Tou 1.

Blogiartikkelit

Mitkä ihmeen pilvipalvelut?

Pidin kollegoilleni mini-esityksen pilvipalveluista.

Jos joku muu ei ole ihan varma, mistä on kyse, tai haluaa kertoaa asiasta eteenpäin, tämä ehkä auttaa.

PILVIPALVELUT, a mini-guide:  …

Jatka

Lähettänyt: Krista Kindt-Sarojärvi, 3. toukokuu 2013 kello 21:38 — 2 kommenttia

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke.

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke. Hankkeen tavoitteena on tukea

1) tukea kansalaisen oman terveyden hallintaa ja itsehoitoa sähköisten palvelujen avulla sekä

2) helpottaa palvelujen löytämistä ja…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 22. huhtikuu 2013 kello 14:25

© 2013   Created by Ville Venäläinen.

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot