Porin Yliopistokeskuksessa toimii opettajien ja opetuksen kehittäjien yhteinen projektioppimisen asiantuntijaryhmä, ProjektiAreena. Ensimmäisenä verkostotapaamisena järjestämme tämän:

POP2010-projektioppimisen ja opettamisen päivän 8. 11. 2010 klo 12-18 Espoon Dipolissa. 

POP2010 käynnistyy professori Päivi Tynjälän tieteellisellä esitelmällä, jonka lähtökohtana on työelämän nopea muutos ja siitä johtuvat haasteet korkeakouluopetukselle.
Sitten Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun professori Marjatta Itkonen tutustuttaa meidät  opiskelijoiden luovaan yritys-caseen 'Blue 1'.  

Tämän jälkeen jaamme tietoa toiminnallisissa työpajoissa projektioppimisen ja -opetuksen innostavista teemoista:
•    ryhmäohjauksen ilot ja haasteet
•    miten projektioppimista fasilitoidaan
•    projektiopetus opetussuunnitelmassa
•    projektioppiminen  ja yhteistyökumppanit

http://www.ucpori.fi/sivu.aspx?taso=2&id=1075

Päivä on valtakunnallisen projektiosaamisen suurtapahtuman Projektipäivien 2010
http://www.projektipaivat.fi/ pre-konfferenssitapaaminen.

Sosiaalinen media on tärkeä mahdollistaja monialaisissa moniammatillisissa
projekteissa ja projektioppimisessa. Verkostotalous perustuu paitsi teknologiaan myös ja ennen kaikkea sosiaalisiin suhteisiin, yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen pääomaan.
Kiitos ajatuksistanne liittyen projektimuotoiseen oppimiseen ja sosiaalisen median käyttöön siinä yhteydessä. Kirjoitamme projektioppimisesta artikkelia Projektitoiminta-lehteen. Jatketaan keskustelua.


Katselukerrat: 194

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hieno avaus Tarja. Otavan Opisto on tutkimusmatkalla monen muun uteliaan kanssa ilmiöpohjaiseen oppimiseen. Meillä on viime talvena pyörinyt pilottivuosi, jossa kokeillaan tätä käytännössä. Hommaan pääsee tutustumaan sille pyhitetystä Ningistä: http://ilmiopohjaisuus.ning.com/. Ilmiöissä oppija itse määrittää kärjen ja tavoitteet mitä lähtee oppimaan. Tämä on käytännössä yleensä aina projektioppimista, jossa syntyy suorituksia tai osasuorituksia eri oppiaineisiin.

Kysymyslistasi on mainio ja pahoin pelkään ettei tuohon ole vielä meilläkään kuin arvauksia. Aiheena projektioppiminen on varmasti kuumenemassa eripuolilla. Mitäs sanot, jos järjestettäisiin tämän teeman ympärille oma Sometu -tapaaminen?
Täysillä mukana yhteistyössä! Ensi vuonna Otavalaisena!

t. Mauri L
Kiitos vastauksesta. Ilmiöoppiminen on minullekin jo hiukan tuttua. Osallistuin keväällä Anita Rubinin Tutu-kurssilla ilmiöoppimiseen yhtenä oppimitehtävänä. Projektioppimisen ja ilmiöpohjaisen oppimisen raja on pedagogiselta kannalta mielenkiintoinen. Nykyään moni projekti on pitkään epämääräinen, "fuzzy" ja toimijoiden tulee kyetä suuntautumaan kohti kyseisen hetken tiedon valossa mielekkäältä näyttävää päämäärää. Itse tutkin luovaa johtamista, mikä voisi olla luovuuden merkitys projektityössä? Projekti määritellään perinteisesti niin, että sillä on etukäteen määritellyt tavoitteet, resurssit ja kesto (projektointi). Mutta luovissa projekteissa voi olla tarpeen olla lukitsematta tavoitteita liian tiukasti liian varhain. Ketterät projektit puolestaan reagoivat sujuvasti toimintaympäristön muutoksiin. Projektimuoto antaa käsitteet ja toimintamalleja, rooleja, mutta ehkä sosiaalinen media, ketteryyden vaatimus ja luovuuden tarve muuttavat projektimuotoista toimintaa ja muutoksesta olisi hyvä keskustella.

Sometu-tapaaminen projektioppimisen ja siihen liittyvien sosiaalisen median ilmiöiden esim. organisaatiokulttuurien muutos, olisi minusta hyvä idea.
Täällä Omniassa aikuisopiston sosiaali- ja terveysalan kouluttajana projektioppiminen on lähellä sydäntämme - ja todellinen tarve.
Opiskelijamääärät alallemme kasvavat jatkuvasti, ja suuri osa heitä on maahanmuuttajataustaisia. Erilaiset rahoitusmuodot lisäksi tekevät opiskelijjaryhmien perinteisen opettamisen lähes mahdottomaksi.
Olen käyttänyt jo wiki sivuja, google docsia, skypeä yms. kokeilunomaisesti opetuksessa, mutta lisää innovaatioita ja kokemuksia tarvittaisiin.
Erilaisia projekteja työelämän ja kolmannen sektorin kanssa olemme toteuttaneet jo pitkään.
Olisiko mobiiliteknologiasta apua, kun opiskelijat liikkuvat projekteissa ympäri uudenmaanlääniä???
Hei!

Olemme muutaman viime vuoden ajan kehitelleet projektippimiselle uutta mallia Savonlinnassa. Peadgogisen lähtökohtana on ollut suunnittelemalla oppiminen (suunnittelun kohteita ovat olleet Tutkimussuunnitelma museossa käyntiä varten, Oppimisaihio sekä Luova ratkaisu ajankohtaiseen kasvatusta koskevaan ongelmaan).

Suunnittelua on toteutettu yhteiskehittelynä (co-development; vrt. avoin lähdekoodi/kapinakoodi sekä Linux klassisena esimerkkinä). Toiminta on ollut osin Suomen Akatamian rahoittamaa osin Euroopan Unioinin Comenius-ohjelman. Tänä vuonna olemme laajentaneet toimintaa Leader-rahoituksen turvin. Sulkavalla toteutamme yhteiskehittelyllä Mobiilipaikkatietowiki-hanketta, joka on saanut paljon julkisuutta Itä-Suomessa.

Hankkeissa on kaksi väitöskirjan tekijää (Anu Liljeström ja Henriikka Vartiainen)

Ks- lähemmin taustaa:
http://www.uef.fi/c/document_library/get_file?uuid=c4f5627e-250b-43... (sivu 30)
tai
https://spaces.joensuu.fi/download/attachments/4227618/Kuopionoppim...


Case Forest ja LUSTO-hankkeet (dokumentteja):
http://issuu.com/search?q=&st=document&tusr=henriikka.varti...

Mobiilipaikkatietowiki-hanke:
http://www.savonlinnaseutu.fi/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=22261&a...
ja
http://yle.fi/alueet/etela-savo/2010/05/luonnon_saa_pian_kannykkaan...

Kaikissa hankkeissa oppimisympäristö muodostuu seuraavista tekijöistä:
Kokonainen oppimistehtävä (vrt. osat)
Sosiaalinen media teknologiaympäristönä kollaboraatiota tukemassa
Yhteiskehittely pedagogisena mallina (opettajat, oppijat, asiantuntijayhteisöt erityisesti)
Oppjoiden toimijuus: arkkitehdin, designerin tai kanssatutkijan rooleiden kautta mallinnettu

Joitakin tuloksia esim. projekteistä, joissa oppijat ovat toteuttaneet yhteiskehittelyllä oppimisaihioita löytyy youTubesta osoitteesta:
http://www.google.com/search?q=vilkaharju&hl=fi&client=safa...

Kysymyksiä hankkeista ja tuloksista voi osoittaa esim. allekirjoittaneelle (JE) tai muille ryhmän jäsenille

(ps.tutkijaryhmän ydin: Jorma Enkenberg, Anu Liljeström ja Henriikka VArtiainen)
Superhyvää lukemsta ja mielenkiintoisia hankkeita, kiitos!

Täällä on yksi innovaatiojohtamisen ohjelman esittely.
http://creativity.city.ac.uk/master/objectives.html
Minusta heidän käyttämänsä jako erilaisiin opittaviin asioihin, taitoihin, skills on aika hyvä:
– Knowledge and understanding,
– Values and Attitudes,
– Cognitive/Intellectual Skills,
– Subject Specific Skills,
– Transferable Skills

Teidän jäsentelynne vaikuttaa myös hyvin harkitulta. Teidän on täytynyt muuttaa organisaatiokulttuurianne radikaalisti.

Kokonainen oppimistehtävä (vrt. osat)
-Tarkoittaako tuo kokonaisuus sitä, että opittavaa asiaa saa lähestyä oppiainerajoista piittaamatta "holistisesti". Miten toimii käytännössä?

Sosiaalinen media teknologiaympäristönä kollaboraatiota tukemassa.
-Valitsevatko toimijat itse median ja päättävät sen käyttötavoista?

Yhteiskehittely pedagogisena mallina (opettajat, oppijat, asiantuntijayhteisöt erityisesti)
-Miten taklaatte "valtaetäisyyspulman" eri toimijoiden välillä?
-Miten akateeminen organisaatiokulttuuri ja toimijoiden ei-akateeminen kulttuuri yhdistyvät ilman konflikteja? (uskon sen olevan mahdollista)

Oppjoiden toimijuus: arkkitehdin, designerin tai kanssatutkijan rooleiden kautta mallinnettu.
-Mitä tässä tarkoitetaan mallintamisella?

Hyvää keskustelua teiltä ja ielenkiintoisia hankkeita, perehdyn niihin.

RSS

Foorumi

Podcast opetuksessa 12 vastausta 

Jäsenen Reijo Kupiainen aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Ilse Skog Maa 8.

Nettisivujen ja netti myynnin rakentaminen.

Jäsenen Kari Marjeta aloittama: Keskustelut Tam 16, 2017.

Vacancy for a Social Media Marketing Manager at F-Secure in Helsinki

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Huh 8, 2016.

F-Secure is hiring! B2B E-Commerce Manager in Helsinki, apply now!

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Maa 24, 2016.

Aikakauslehti opinnoissa

Jäsenen Reijo Nättiaho aloittama: Keskustelut Maa 21, 2016.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2018   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot