Tietokonelehti uutisoi yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, jossa podcasteja pidettiin luentoja tehokkaampana opetusmetodina, ainakin tenttitulosten perusteella: http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=36910&tyyppi=1

Mitenkähän yleistä podcastien käyttö on suomalaisessa ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opetuksessa? Olen itse tallentanut luentoja Moodleen, tällöin luento ja podcast toimivat rinnan.

Entä käytetäänkö peruskoulussa tai lukiossa podcasteja? Onko tällaisessa käytössä edes mieltä?

Katselukerrat: 515

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Ainakin lukiossa podcasteissa olisi mieltä. Itse olen suunnitteluvaiheessa niiden käytössä, mutta aion päästä tämän kevään aikana toteutukseen asti.
Hyviä vinkkejä Markku! Niistä tuli mieleen:

Posterous-blogi tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden audio- ja videoklippien välittämiseen. Itse voi säätää, voivatko blogin tilaajat ladata klippejä (näkyvät syötteissä latauspainikkeina). Mediatiedoston liittäminen on äärimmäisen yksinkertaista. Tässä yksi esimerkki juuri alkaneelta kurssilta http://ps1.posterous.com/tag/audio

Merkinnän saa tehtyä menemättä itse blogiin: teksti lähetetään sähköpostilla, viestin otsikosta tulee merkinnän otsikko, kuvat ja mp3 liitetiedostoina.

Kuvailin blogissani Posterousin käyttöä.
Kiitokset, täytyykin laittaa korvan taakse.
Itse lähestyin OPM:a asiassa iTunesU palvelun osalta ... mikä on Suomen strategia?
Virkamies vastasi: " ... opetusministeriöllä ei ole roolia asiassa, emmekä ota kantaa ammattikorkekaoulujen tai Suomen näkyvyyteen iTunes U palvelussa. Asia on kuluttajien ja yrityksen välinen."

Itse näen näissä ison potentiaalin.
Itse olen hyödyntänyt omia podcasteja opetustyössä alakoulussakin. Lahdessa toteutin kokeilumielessä oman 4. luokkani mediakasvatusjakson suljetussa verkkoympäristössä. Toteutin pohjan mediawikillä ja oppilaat tuottivat omia podcasteja (Teemana "Maailma ja media lasten silmin") kuvakoosteina, videoina ja ääniklippeinä. Nyt olisi tarkoitus tehdä oppilaiden kanssa samantyyppinen kokeilu KOULUwikiin.
Niin, aika helposti podcasteista tulee vastaanottamista, kuten jo 60-luvulla ennustettiin:

http://www.dailymotion.com/video/x46gbt_1999-ad-learning_tech

Juuri tuota varmasti monet Podcasteista ajattelevat. Taisi CSC:n Ihamuotilakin kirjoittaa hs:n mielipidesivuilla siitä, että luentoja tulisi laittaa verkkoon. Tuo opiskelutapa ei kuitenkaan varmastikaan sovi kaikille - ainakaan, jos tavoitteena on oikeasti oppia jotain.

Parhaat mahdollisuudet podcastingkin tarjoaa varmasti yhteisöllisissä projekteissa, joissa oppilaat itse tuottavat materiaalia. Nämä voivat olla hyvinkin motivoivia ja voivat edistää myös kodin ja koulun yhteydenpitoa.

Aikuisopiskelijat tai muut hyvin itseohjautuvat oppijat voivat tietysti hyötyä iTunesU:n kaltaisista palveluista tarvelähtöisessä opiskelussaan. Mieleen tulee myös erilaiset "how to" -oppaat - lyhyet materiaalit, jotka liittyvät jonkin asian omaksumiseen (esim. vaikka koulun uuden hd-kameran käyttöopas..).
Joopa, mutta kyllä näin 200 kilometrin takaa yliopistossa opiskelleena olisin aivan lääpälläni, jos saisin luentoja podcasteina. Hyvä luento voi olla myös dialoginen, herättää pään sisässä vaikka mitä. Kuunteleminen ei ole välttämättä passiivista oppimista, ei pelkkää vastaanottamista. Eikä tässä kohtaa tarvitse ryhtyä puhumaan oppimistyyleistä. Jotkut vain kuuntelevat huippumielellään. Ja oppivat. Kuulun joukkoon ja opin myös muilla tavoilla.
Jep, mutta kuvaamassa tapauksessa oletkin jo selvästi sisäisesti motivoitunut ja itse hakeutunut oppimaan.

Monelle tai jopa kokemuksieni (sekä tietysti lukemattomien tutkimusten) mukaan useimmille yliopisto-opiskelijalle opiskelussa on enemmän kyse suorittamisesta kuin oppimaan tähtäävästä opiskelusta, jolloin opiskelu on ulkoisesti motivoitunutta. Ei tietenkään kaikille. Ja sitten on vielä se keskittyminen ruudun äärellä.. sähköposti soi ja messenger laulaa :). Mutta kuten sanoit, erimonaisia mahdollisuuksia tarvelähtöiseen opiskeluun - ja mielestäni ennen kaikkea luovaan tuottamalla oppimiseen.
Niin sehän tässä koulupodcastissa mietityttää, että jos kyse on kunntelusta, mikä pedagogiikka siihen sisältyy, sillä kaikki (melkein) ovat kuitenkin läsnä oppitunnilla. Kielenopetuksessa yms. on tietysti hyötyä kun voi kuunnella puhetta useita kertoja.

Oppilaiden oma podcast on eri juttu.

Korkeakoulumaailmassa etäisyydet ja opetusten päällekkäisyydet puoltavat luentojen "taltiointia". Vielä parempi olisi jos luennot voisi tuottaa. Eis siis pelkkää luennointia, vaan suunniteltu "äänikirja" tms. Itse huomasin tämän edun kun unohdin kerran laittaa luennon aikana taltioinnin päälle. Jouduin sitten jälkeenpäin tekemään tatioinnin uudelleen kotona, mutta kun tiivistin 3h luennon 1h tuntiin oli siitä varmasti iloa myös opiskelijoille.
Ei podcast, vaan screencast enemmänkin. Olen itse tallentanut luentoni verkkoon jo parin vuoden ajan. Tässä esimerkki, (pitkähkö 45min, ei ole tosin pakko katsoa kaikkea ;)

http://www.ele.tut.fi/teaching/ele-1030/2009/krvideot/elper3_lt6_ko...

Tuotantoprosessi ei ole kovinkaan raskas. Opiskelijat tykkäävät tästä noin 95%:sti. :) Mutta luennolla istuu silti paljon porukkaa.

Pedagoogisesti kysymyksessä on tiedonjako havainnollisella tavalla. Opiskelijoilla on kertausmahdollisuus (replay). Entä jos luennot olisivatkin vain näin ja lähitapaamisissa tehtäisiin jotain muuta interaktiivisempaa, mutta mullakin salissa istuu noin 70 kuuntelijaa ...

Kysymyksessä on enemmänkin sulautuva opetus ja kirjoitin jutunkin HY:n julkaisuun:
http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/julkaisut/
Sieltä löytyy case-esityksenikin, kun kaivelee (screencastina tietysti).

Miten podcasteja tänä päivänä käytetään opetukssa?

onko jotain tutkimuksia, esimerkkejä?

RSS

Foorumi

Podcast opetuksessa 12 vastausta 

Jäsenen Reijo Kupiainen aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Ilse Skog Maa 8.

Nettisivujen ja netti myynnin rakentaminen.

Jäsenen Kari Marjeta aloittama: Keskustelut Tam 16, 2017.

Vacancy for a Social Media Marketing Manager at F-Secure in Helsinki

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Huh 8, 2016.

F-Secure is hiring! B2B E-Commerce Manager in Helsinki, apply now!

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Maa 24, 2016.

Aikakauslehti opinnoissa

Jäsenen Reijo Nättiaho aloittama: Keskustelut Maa 21, 2016.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2018   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot