Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Hei,
Kiinnostaisi tietää, onko täällä ketään vapaan sivistystyön edustajia? Jos on, niin mitä te puuhaatte? Minulle tämä on aivan uusi aluevaltaus ja olen muutenkin noviisi sosiaalisen median käyttäjänä, joten kaipaan opastusta, jos sitä on tarjolla.

Katselukerrat: 117

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei Susanna, porukka laajenee kovaa vauhtia, mutta vapauden vankien keskustelufoorumi on hiljentynyt vilkkaan alun jälkeen. Siihen pitäisi taas saada uutta vauhtia.
Hei! Olen Pohjois-Pohjanmaan Kesäyliopistolla Kuusamossa koulutussihteerinä. Minäkin vasta
aloittelen tätä "uraa". Facebook on tuttu yksityiselämästä mutten osaa sitä vielä hyödyntää työssäni;
etätyökavereiden kanssa tosin olemme siellä ystävystyneet. Nämähän ovat aivan mahtavat foorumit löytää tietoa ja saada kontakteja. Minunhan pitäisi koko ajan olla tietoinen mitä esimerkiksi opettajien ja opetuksen maailmassa tapahtuu, jotta voimme reagoida koulutuksella erilaisiin tilanteisiin ja vallitseviin olosuhteisiin. Itse opiskelen myös kasvatustieteitä MOMU:na Oulun Yliopistossa ja siellähän käytämme Optima-oppimisympäristöä, jossa voi myös kommunikoida sekä opettajien että toisten opiskelijoiden kanssa.
Kristiina, tervetuloa mukaan. Joukko on laajentunut jo niin suureksi, että varmasti löydät täältä itsellesi soipivia keskustelukumppaneita.
Hei

Olen vapaan sivistystyön edustaja. Teen työtä kehitysmaissa ruohonjuuri tasolla. Tässä työssä Community Media / Social media on avainasemassa jotta yhteiskunnan rakentaminen muuttaa nopeammin vanhoja malleja ja näyttää uudet ICT4D tukemat toimintamallit.
marja-riitta
turvallisesta peppi pitkätossumaasta
Hei Marja-Riitta ja tervetuloa mukaan vapaan sivistystyön keskustelurinkiin. Sinulla on meilenkiintoinen näkökulma sosiaaliseen mediaan. Siitä olisi mukavaa kuulla enemmän vaikka Anne Ronkaisen avamaalla keskustelufoorumilla.
Hei, Juha

Terveiset Loimaalta! Lityin tähän joukkoon silloin, kun olin kansanopistojen leivissä, joten ilmoittaudun. Olin kait Kauhajoen opiston reksi silloin, tai evankelisten opistojen yhteistyöryhmän projektipäällikkö.

(Sitä ennen olin Loimaan opiston reksinä, ja myös Loimaan työväenopiston johtokunnassa...)

Jatketaan! terv. Marjaana
Hei Marjaana, tervetuloa mukaan keskustelurinkiin.
Hei,
ilmoittaudun mukaan. Olen Kansallisen Sivistysliiton projektisuunnittelija. Innostunu sosiaalisen median mahdolisuuksista koulutuksissa ja poliittisella kentällä.

Pätevöidyn työohessa ammatillisten aineiden opettajaksi ja niihin tämä Sometu ja sosiaaliset mediat liittyvät kiinteästi

:-) Sari
Hei Sari, terveluloa mukaan.
Tervehdys varsinaisesta Suomesta,

ilmoittaudumme mukaan tähän vapaan sivistyön edustajien ketjuun. Työskentelen ILO OPPIA! -kansalaisopistoverkostossa atk-opettajana sekä 'Kielitaituri yhteisöllisissä oppimisympäristöissä' -hankkeessa suunnittelijana. Kyseessä on Opetushallituksen rahoittama hanke (2009-2010), jonka tavoitteena on edistää ja tukea tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävien oppimisympäristöjen ja sosiaalisten medioiden käyttöä erityisesti vieraiden kielten oppimisessa ja opetuksessa.

Hankkeen kotisivut löytyvät osoitteesta http://www.ilooppia.fi/kielitaituri. Kotisivuille ollaan rakentamassa erityisesti vapaan sivistystyön käyttöön linkkikirjastoja, jotka sisältävät vieraiden kielten opetuksessa hyödynnettäviä linkkivinkkejä, oppimisaihioita ja -tehtäviä. Kannattaa siis tarkistaa josko sieltä löytyisi jotain käyttökelpoista omaan opetukseen (huomaa kuitenkin, että sivuja päivitetään tällä hetkellä koko ajan eli sisältö on parhaillaan vasta rakentumassa).

Olemme myös kehittelemässä omaa foorumia verkostomme kieltenopettajien tiedotus-, ideointi- ja keskustelukanavaksi. Foorumille ovat erittäin tervetulleita kaikki muutkin kieltenopetuksesta ja sen kehittämisestä kiinnostuneet toimijat. Liity siis Kielitaituri-yhteisöön ja tule ideoimaan ja kehittämään kieltenopetusta - foorumi löytyy tietystikin osoitteesta: http://kielitaituri.ning.com.

Tarkoituksenamme on myös kokeilla keväällä 2010 kielten opetusta ja muutakin toimintaa Second Lifessä yhdessä alueen VASKI-kirjastojen kanssa. Olisikin mukava kuulla, millaisia kokemuksia teillä on tästä aihealueesta...jännittävää :)!
Hei Mari, sinulla tuntuu jo olevan paljon kokemusta sosiaalisen median hyödyntämisestä. Sitä olisi hyvä jakaa Sosiaalinen media ja vapaa sivistyö -keskustelufoorumilla, jonka Anne Rongas on avannut.
Moi kaikille,

Olen Porin kaupungin työväenopiston reksi. Olemme aloittaneet viime vuoden aikana projekteja, jotka osuvat sosiaalisen median alueelle. Esimerkkinä olemme saaneet kielten keskusteluryhmiä pystyyn Second Life ympäristöön. Opettajiksi kursseille on saatu natiiveja opettajia, jotka osallistuvat ryhmän vetämiseen omasta kotimaastaan käsin. (Esim. englannin ryhmää on vetänyt irlantilainen tyttö Dublinista)SL:ssä toimintaa on hoidettu Porin opetusteknologiakeskuksen virtuaalitalossa (edu finlandin saari)
Haastan kaikki muut vapaan sivistystyön edustajat mukaan vastaavaan toimintaan.

RSS

AVO-hanke

Blogiartikkelit

Sosiaalialan blogikirjoituksia

Etsin netistä sosiaalityöhön ja sosiaalialaan liittyviä blogikirjoituksia. Sosiaaliportin sivuilta löytyy blogilista.

Sosiaaliportin blogit

Seuraa blogeista sosiaalialan ammattilaisten arkea.

Muita sosiaalialan blogeja, joita…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 9. kesäkuu 2013 kello 18:25

Suomen koulut tietotekniikan käytössä kehitysmaatasoa

Maanantain Kalevassa 27.5.2013 oli lehtiartikkeli, jossa kerrottiin, että Suomen kouluissa käytetän tieto- ja viestintätekniikkaa niin vähän opetuksessa, että Suomea voidaan tässä suhteessa pitää lähes kehitysmaana. Jopa Turkissa, Jordaniassa ja…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 29. toukokuu 2013 kello 21:09 — 2 kommenttia

© 2013   Created by Ville Venäläinen.

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot