Seuraan epäsäännöllisen aktiivisesti Sometu-keskustelua. Minua vaivaa yksi pieni havainto. Usea keskustelu on aloitettu vuosi sitten, mutta viimeisin kommentti tulee parin viikon ajalta.

Ei innosta hirveästi kärsimätöntä keskustelijasurffaajaa osallistumaan keskusteluun joka jättää vaikutelman siitä että keskustelu on käyty ja vuosi sitten . Ja uusimman kommentin joutuu kahlaamaan häntäpäästä. Voisiko asetuksilla kääntää että näyttää kommentit tulevat tuoreemmiltaan kärkeen. Ymmärrän että hiljaa hyvä tulee, mutta keskustelun olisi hyvä pysyä ajankohtaisena eikä vain iättömänä.

Sometun taustalla ja syövereissä on Suomen innovatiivisimmat somettajat. Toisaalta tämä keskustelualusta ei hirveästi tue inspiroivaan yhteydenpitoon. 

Kertokaa te viisaat, mitä voisi tehdä, että Suomen laajin some-yhteisö näyttyäisi yhä valoa pimeydessä taivaltajille (kuten useille perusyrittäjille). Uskon että tätä pohdintaa on jo useaan kertaan käyty täällä, mutta eipä se noussut näin äkkiä silmille.

Katselukerrat: 58

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Tähän teemaan liittyy toinen allaoleva keskustelunavaus Lähteekö verkkokeskustelu lentoon? Kiitän itsekin aktiivisia moderoijia, erityisesti Annea. Mutta jotain tässä keskustelukulttuurissa tai alustassa vain mättää.

Ehkä me suomalaiset olemme vain jöröjä. Ehkä meillä ei ole vain aikaa ja paukkuja työn ja perheen ohella. Ehkä me olemme vain lannistuneet kaiken muutospaineen ja -nopeuden alla. Tyyliin olkoon se joku toinen joka tekee aloitteen, minä vain seuraan 1/9/90-kaavan mukaisesti.

Itse uskon blogin voimaan. Tervetuloa linjoille. Vaikka puhunkin yrittäjälähtöisesti, sisältö osuu ja uppoaa myös Sometulaisiin. ajatusvesa.wordpress.com
En pystynyt löytämään säätöä, jolla keskustelujärjestyksen saisi toisin päin. Ainoa vaihtoehto on vaihtaa säikeinen näkymä litteään muotoon. Olen samaa mieltä siinä, että tämä ei ole optimaalinen alusta tämä Ning. Toisaalta mikään ei luultavasti ole optimaalinen alusta. :)
Vesa, keskustelu verkossa onnistuu monenlakisten leirinuotioiden ympärillä. Ongelmana on pärinän hajoaminen useille alustoille. Hyviä aiheita on monessa suunnassa ja kaikki riippu oikeastaan meistä ja valinnoistamme. Somessa on vaika komentaa "riviin järjesty" ja kommentteja jakeluun.

PS: Poikkesin tänne muutto- ja remonttikiireiden keskeltä ja olen omalta osaltani aloittanu keskittämisen ja keskittymisen muutamaan hyvään ympäristöön. Sometu on yksi niistä.
Samaa asiaa tulee myös aina ajoittain pohdittua. Itse koen myös hieman ongelmalliseksi sen, että keskustelu hajoaa helposti jopa yhden palvelun sisällä, saati useiden palvelujen kesken.

Toisaalta keskustelun vähäisyys ei tarkoita, etteikö mukana olisi ns. hiljaisia osallistujia ja siten osallistuminen hyvinkin aktiivista. Tätä hiljaista osallistumista voisi myös tehdä näkyväksi esim. näyttämällä, paljonko jotain palstaa on luettu. Muutakin "sanatonta" viestintää voisi tukea.
Yksi palaute mitä on tullut, mikä porukkaa karsii on pitkät ja varsin viimeistellyt puheenvuorot. Niitä ei yksinkertaisesti kerkeä lukemaan ja ne nostavat rimaa osallistua muutenkin. Itse olen pohtinut, että pitäisikö tänne perustaa jokin kokeiluryhmä, missä sovittaisiin tiukemmat pelisäännöt keskustelulle. Minun päässä tämä kulkee salamaryhmän nimellä. Mitä jos rakennettaisiin pörinäryhmä, jossa saa kirjoittaa vain lyhyitä viestejä ja uudet aiheet avataan aina uudeksi keskusteluksi? Tai jotain tällaista... :-)
Itse haluaisin että Suomen sosiaalisin, suurin ja kaunein ryhmä näyttäisi mallia muille. Eikö tänne voi aggregoida twitteriä ja FB:tä? Tai edes niiden palikoita? Toisaalta teknologia ei ratkaise vaan ihmiset ja heidän ajatuksensa.

Vai vaivaako edelläkävijää pioneeriväsymys? Se mitä minä Sometulta odotan on päänavauksia, en "pääkirjoituksia". Itseäni kiinnostaa esimerkiksi se miten yhteisöllisyys arvo jalkautetaan koulussa käytännön teoiksi siten että vanhemmat ja opettajat tekevät aikuisten kasvatusliittoutuman.
Hei tuo agrointi voisi olla juttu, josta voisi jatkaa wikissä, missä mietitään käyttöliittymäuudistusta. Toisaalta, onhan meillä jo http://friendfeed.com/sometu.

Mitä tulee tuohon jalkautukseen, niin se kyllä polttelee minuakin. Se on kyllä myös paljon ihan jalkatyötä, pitää mennä ihmisten luo. Tosin tätä tukemaan voisi ideoida tänne jotain tukikeskusta.
Niin, kyllä pitkät jorinat, joissa asiaa on jo puitu sieltä ja täältä, ei innosta. Ansiokasta toki se on, että keskustelun avaaja on jo pohtinut, mutta niinkuin kursseillakin opettaja kovin usein torppaa keskustelun "liian täydellisellä" viestillä. Pitäisi malttaa jättää langanpäitä ja ituja muillekin osallistua keskusteluun. On nopeampaakin heitellä viestejä kun ei tarvitse niitä etukäteen kovasti pohtia kirjoitamaansa, kunhan saa ymmärrettävän viestin lähetettyä.

No, joskus toki kun joku ei ymmärrä, hän innostuukin kysymään "mitä tarkoitat?". Keskustelussa lienee tärkeintä keskustelu, eikä vastaus. Vastaukseen keskustelu useinkin pysähtyy. :) tämä ei ollut vastaus...
Aktiivinen Some-keskustelu hajoaa meillä Qaiku, Twitter, Facebook ja Sometu on näistä kulttuurisesti asiallisin. Kynnys saattaa johtua mielikuvasta, että täällä pitäisi olla poikkeuksellisen asiallinen, kirjoittaa oikein ja huolellisesti, kun opettajiakin on paljon läsnä ja lukemassa. Qaikussa tulee välillä kuittauksia liiallisesta asia- ja työkeskeisyydestä. Kirjoitan satunnaisesti Kauppalehdessä ja siellä on joskus vilkasta kommentointi ja välillä pelkkää monologia. Yhteiset ja yhtenevät tavoitteet vapauttaisivat keskusteluun. Aina ei tiedä, onko luvallista lähteä makkaranpaistoon toisten sytyttämälle leirinuotiolle. Onko kyse ryhmänmuodostuksesta. Tavoitteita haetaan ja alussa olemme kaikki tarkkailijoina. Kommentin pituussääntönähän voisi olla kommentointiruutu?

RSS

Foorumi

Podcast opetuksessa 12 vastausta 

Jäsenen Reijo Kupiainen aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Ilse Skog Maa 8.

Nettisivujen ja netti myynnin rakentaminen.

Jäsenen Kari Marjeta aloittama: Keskustelut Tam 16, 2017.

Vacancy for a Social Media Marketing Manager at F-Secure in Helsinki

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Huh 8, 2016.

F-Secure is hiring! B2B E-Commerce Manager in Helsinki, apply now!

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Maa 24, 2016.

Aikakauslehti opinnoissa

Jäsenen Reijo Nättiaho aloittama: Keskustelut Maa 21, 2016.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2018   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot