Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Miten blogeja on käytetty opetuksessa sinun oppilaitoksessasi? Kuinka blogi on toiminut organisaationne markkinoinnissa tai viestinnässä? Oletko pitänyt oppimisblogia? Tai oletko hyödyntänyt blogeja jollain muulla tavalla? Kerro sinäkin oma blogitarinasi!

Avoimet verkostot oppimiseen (AVO) -hankkeessa on tekeillä on Tarinoita blogien käytöstä -julkaisu, johon etsimme vapaaehtoisia kirjoittajia. Tarkoitus on koota kansiin bloggauskokemuksia ja tarinoita erilaisista blogien käyttäjistä ja käyttötavoista. Halukkaita kirjoittajia pyydämme ilmoittautumaan viimeistään 19.8.2011 ja kirjoituksia toivomme 30.9.2011 mennessä. Julkaisun toimittaa Joanna Kalalahti Tampereen yliopistosta.

Katso lisätietoa julkaisun kirjoittamiseen osallistumisesta sekä tarkemma...

Tagit: blogi, blogitarina, julkaisu, tarina

Katselukerrat: 422

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Lukion opinto-ohjauksen vuorovaikutteista kirjaa rakentaessamme olemme käytäneet blogia ajankohtaisten asioiden ja tapahtumien tiedotuskanavana, koska kaikki ryhmät saavat ko. tiedot samalla kertaa. Ei ole tarvinnut tiedottaa ryhmissä. 

Hei Anneli,

hienoa kuulla kokemuksistanne! Jos mitenkään mahdollista, pidempi ja perusteellisempi kuvaus bloginkäytöstänne olisi mukava saada jonnekin blogitarinajulkaisun ilmestymisen jälkeenkin. Voisitko sinä / joku oppilaitoksessanne (vaikkapa opiskelijatkin :) kirjoittaa kuvauksen Viisautta blogin käyttöön -blogioppaaseen Wikikirjastossa? Sinne on luotu sivu blogikuvauksia varten: http://fi.wikibooks.org/wiki/Viisautta_blogin_käyttöön/Kokemuksia_b.... Mallia kuvauksista voi katsoa blogitarinajulkaisusta tai vastaavalta sivulta liittyen wikien käyttöön (Viisautta wikin tekoon -oppaan käyttökokemuksia löytyy sivulta http://fi.wikibooks.org/wiki/Viisautta_wikin_tekoon/Kokemuksia_wiki...).

Aloitin juuri bloggailun, koska olen Open päivitys -kurssilla Lauttasaaren yhteiskoulussa. Olen siis kirjoittanut vasta itse muutaman blogitekstin. Meillä on koulun lehti www.stalkkeri.org, jossa olen myös julkaissut juttuja. Se on wp-pohjainen julkaisu.

Nyt huvittaisi kokeilla, miten tehdään jaettu blogi, missä oppilaat voisivat lisätä samaan blogiin tekstiä ja kuvia. Valokuvauskurssin yksi tehtävä oli valita itselle mieluinen valokuvaaja, kertoa hänestä ja tehdä toisinto yhdestä hänen valokuvastaan. Sellaisen blogin haluaisin tehdä mutta en osaa, osaako joku nyt auttaa?

Hei Salla, kiva että olet päässyt bloggaamisen makuun :) Koska Wordpress on sinulle alustana tuttu, niin perusta ihan normaalisti blogi, ja sen jälkeen ylläpitäjän käyttöliittymässä voit lisätä muita käyttäjiä (Users - oletettavasti Käyttäjät-kohta suomenkielisessä käyttöliittymässä), joille voi määrittää eritasoisia oikeuksia. Tällä keinoin voisi antaa oppilaille mahdollisuuden kirjoittaa yhteen ja samaan blogiin, jota itse hallinnoit. Vastasin melko yleisellä tasolla, kysele lisää jos haluat tarkennuksia.

Toisaalta opiskelijoita motivoivampaa ja rohkaisevampaa saattaisi olla se, että he kirjoittavat itse omaa blogiaan, jolloin heille ehkä syntyy henkilökohtaisempi suhde omaan blogiinsa. Ainakin tiedän yhden opettajan kokemuksista, että oman blogin tekeminen oli oppilaille iso juttu, kun he keksivät että voivat sitä kautta esitellä omia tuotoksiaan jakamalla bloginsa linkkiä esim. Facebookissa. Oppilaat halusivat myös "palauttaa" myöhemmin muiden oppiaineiden harjoitustöitä bloginsa kautta. Eri blogit voidaan koota linkkeinä pääblogin sivupalkkiin, jolloin niitä toki täytyy klikata erikseen kutakin. Mikäli blogipostauksien ilmestyminen reaaliajassa näkyville samaan paikkaan on olennaista blogien postaukset voi koota yhteen esimerkiksi FriendFeed-sovelluksella (http://friendfeed.com/) - ja varmaan muitakin helppoja tapoja on - vinkatkaa toki muut mitä itse olette käyttäneet! Samoin syötteenlukijaa voidaan käyttää, joka kokoaa yhteen syötteet eri blogeista, ts. uusimmat postaukset. Olen ainakin tässä materiaalissani kirjoitellut jonkinlaisia perusohjeita.

Kiitos Joanna!
Tottahan tuo kaikki, mitä tuossa yllä toteat omasta blogista suhteessa jaettuun. Ei tämäkään Open päivitys -kurssi välttämättä niin kiinnostaisi, ellei itse ottaisi kaikkia haasteita ja mahdollisuuksia vastaan yksilönä. Omaa blogia kun tosiaan voi käyttää myöhemminkin eri tarkoituksiin.

Kiitos myös noista perusohjeista!

Tietysti on mahdollista myös antaa vaihtoehtoja - kirjoittaa yhteiseen blogiin tai omaan, tai kokeilla molempia tapoja sen mukaan miten ne soveltuvat kulloinkin käytettäväksi.

Antoisia blogiopetuskokemuksa :)

Hei,
Itse olen käyttänyt blogeja opetuksen työvälineenä nyt vähän reilun vuoden ajan toisen asteen opetuksessa. Pintakilta-wikisivustomme toimii aineistopankkina ja blogit ovat tavallaan avoimia oppilaiden vihkoja. Blogitus on oppilaille vapaaehtoista. Noin mutu-tunteella näyttäisi että paljon blogittavat opiskelijat edistyvät nopeammin myös käden taidoissa, tosin he voivat olla nopeampia oppijoita ilman blogitustakin. Osa opiskelijoista onkin saanut samalla luotua itselleen hienon portfolion blogistaan. Tiedotukseen käytämme omaa, suljettua Facebook-ryhmää perinteisten tiedotuskanavien rinnalla.

Moikka,

kuulostaa kiinnostavalta. Mistä löydän Pintakilta-wikisivustonne?

http://pintakilta.wikispaces.com/

Sivusto uudistunee uuteen osoitteeseen, www.pintakilta.fi kesäkuun aikana. Wiki löytyy edelleenkin tuolta vanhalta paikalta uudistuksen jälkeenkin.

Hei Joanna!

Tiedän että olen noin puolitoista vuotta myöhässä viestini kanssa, mutta törmäsin tähän linkkiin vasta tänään. Ymmärrän että näistä tiedoista ei ole enää tähän apua tai hyötyä, mutta laitan nyt kuitenkin jos tarvitset jossain nykyprojektissasi. 

Olen tehnyt Wordpress-blogeja oppilaiden kanssa vuosia. Nyt jo useita vuosia myös niin että oppilailla on omat tunnukset. Jos sinua vielä kiinnostaa niin ota yhteyttä: annika piste ruohonen ät gmail piste com

Talvisin terveisin, Annika Ruohonen

Hei Annika!

Kiitos viestistäsi! Itse julkaisu "Tarinoita blogien käytöstä" on tosiaan julkaistu ja löytyy täältä. Kuten tuolla yhdessä aikaisemmassa viestissäni mainitsen, niin olisi hienoa, jos näitä tarinoita edelleenkin olisi tulossa, vaikka tuo julkaisu onkin jo julkaistu. Yksi hyvä paikka tarinoille olisi mielestäni jo päättyneessä AVO-hankkeessa toteutettu Viisautta blogin käyttöön -wikikirja, sinne on perustettu oma sivunsakin erilaisille case-kuvauksille blogien käyttökokemuksista. Kirjoittele siis ihmeessä sinne! Mallia kuvausten kirjoittamiseen voit ottaa Viisautta wikin tekoon -wikikirjan vastaavalta sivulta, jossa case-kuvauksia on enemmänkin.

Jos wikikirjastoon kirjoittaminen ei ole itsellesi tuttua, katso ohjeita vaikkapa täältä!

RSS

AVO-hanke

Foorumi

Muuttuvatko somepalvelut vähitellen maksullisiksi? 13 vastausta 

Jäsenen Eija Kalliala aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Eija Kalliala keskiviikkona.

Otteita verkosta 1 vastaus 

Jäsenen Kimmo Vehkalahti aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Hannele H-H Tou 8.

Suulliset esitykset & älypuhelimet 1 vastaus 

Jäsenen Krista Kindt-Sarojärvi aloittama: Sometumob. Viimeisin vastaus jäseneltä Anne Rongas Tou 1.

Blogiartikkelit

Mitkä ihmeen pilvipalvelut?

Pidin kollegoilleni mini-esityksen pilvipalveluista.

Jos joku muu ei ole ihan varma, mistä on kyse, tai haluaa kertoaa asiasta eteenpäin, tämä ehkä auttaa.

PILVIPALVELUT, a mini-guide:  …

Jatka

Lähettänyt: Krista Kindt-Sarojärvi, 3. toukokuu 2013 kello 21:38 — 1 kommentti

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke.

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke. Hankkeen tavoitteena on tukea

1) tukea kansalaisen oman terveyden hallintaa ja itsehoitoa sähköisten palvelujen avulla sekä

2) helpottaa palvelujen löytämistä ja…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 22. huhtikuu 2013 kello 14:25

© 2013   Created by Ville Venäläinen.

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot