Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Olimme it-kouluttajien kanssa laivaseminaarissa, ja aiheena oli sosiaalinen media. Eräänä asiana nousi esille etiikka. Sosiaalisen median etiikka tarvitsisi kunnon tutkimuksen, mutta tässä on joitakin ajatuksia, jotka nousivat esille seminaarissa.

- Auta miestä/ naista mäessä
- Tiedon avoimmuus
- Tunnistaminen ja tunnustaminen
- On kuunneltava - täytyy jaksaa kuunnella
- Silta yli digitaalisen kuilun
- Aikuiset ja nuoret yhdessä netissä
- Arvostelun pitää olla huomaavaista
- Tarvitaan monta ohjaajaa (enemmän kuin yksi, apuohjaajina)

Ajatukset ovat aika hajanaisia ja ennen kaikkea hajanaiseti muistiin merkitty. Ehkä ne voivat kirvoittaa uusia ajatuksia sosiaalisen median etiikasta.

kari*

Tagit: etiikka, itkouluttajat0903, media, moraali, sosiaalinen

Katselukerrat: 646

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei Kari,
huomasin aloitteesi aikanaan mutta sitten se unohtui. Muistan sinut kouluttajan etiikka keskustelusta Peda-forumissa - yritit sitä pitää yllä ja sehän toteutui. Minullakin oli kauan s-postikansiossa tallessa keskustelut.

Muistelen ihmetelleeni miten kauniita periaatteita esitit vaikka olit oikeassa työelämässä, kyselin että voiko noin oikeasti tehdä ja kerroit että voi. Ja nyt palaat etiikka teemaan täällä. Tosi tärkeä aihe.

Jos vielä menneistä sen verran että Peda-Forum syntyi 1994 ja siellähän keskustelut leimahtelivat kovasti 90-luvun loppupuolella. Eikös se ole tavallaan tämänkin sometun edelläkävijä? Peda-forum näkyy toimivan edelleen, mutta ilmeisesti vain yliopistoväen foorumina ja erilaisten päivien järjestäjänä. Olen itse pudonnut listoilta kun olen amk-puolella pysyvästi.

Ihminen tuo itsensä sosiaaliseen mediaan kuten kaikkialle. On ollut mukavaa seurata intoa tässä yhteisössä. Erilaisten ihmisten välinen vuorovaikutus lie ainoa ihmiskuntaa eteenpäin vievä voima ja kannattaa sitä harrastaa.. Kai jossain on niitä Habermasin yhteisöjä joissa paras argumentti voittaa. Mutta sosiaalisen median välineitä käytetään ihan kuin mitä tahansa, onko Twitterissä nyt menossa julkisbuumi USA:ssa. No mitä sitten?

Onko sitä vaan uskottava että kehitystä ..sitäkin tapahtuu. Jaksamista siis sinulle!
Kiitos muistamisesta Heli

Niin, silloin alussa oli vilkas keskustelu kouluttajan etiikasta ja muistakin kiinnostavista aiheista. Olen edelleen mukana Peda-Forumin postituslistalla, mutta nyt sieltä tulee lähinnä tiedotteita, ei keskustelua.

Olen myös mukana KeVer-etiikkaryhmässä ja pääosin Jyväskylän yliopistossa kokoontuvassa etiikkaryhmässä. Lisäksi olen opettanut median etiikka Hiidenkiven koulussa. Ehkä pääsen sinne myös ensi syksynä.

Olen nykyään hommissa Huopalahden seurakunnassa, mutta en halua sinne muuta kuin työpostia. Lisäksi teen freelancer-töitä entiselle työnantajalleni DataInnovations Oy:lle, ja sinne tulee suurin osa posteistani.

Ystävällisin terveisin
kari*

RSS

AVO-hanke

Foorumi

Muuttuvatko somepalvelut vähitellen maksullisiksi? 13 vastausta 

Jäsenen Eija Kalliala aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Eija Kalliala keskiviikkona.

Otteita verkosta 1 vastaus 

Jäsenen Kimmo Vehkalahti aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Hannele H-H Tou 8.

Suulliset esitykset & älypuhelimet 1 vastaus 

Jäsenen Krista Kindt-Sarojärvi aloittama: Sometumob. Viimeisin vastaus jäseneltä Anne Rongas Tou 1.

Blogiartikkelit

Mitkä ihmeen pilvipalvelut?

Pidin kollegoilleni mini-esityksen pilvipalveluista.

Jos joku muu ei ole ihan varma, mistä on kyse, tai haluaa kertoaa asiasta eteenpäin, tämä ehkä auttaa.

PILVIPALVELUT, a mini-guide:  …

Jatka

Lähettänyt: Krista Kindt-Sarojärvi, 3. toukokuu 2013 kello 21:38 — 1 kommentti

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke.

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke. Hankkeen tavoitteena on tukea

1) tukea kansalaisen oman terveyden hallintaa ja itsehoitoa sähköisten palvelujen avulla sekä

2) helpottaa palvelujen löytämistä ja…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 22. huhtikuu 2013 kello 14:25

© 2013   Created by Ville Venäläinen.

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot