Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Etsiskelen ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta terveyden ja terveyden hoidon näkökulmista? Itse tutkin gradussani painonhallinta-asiantuntijuutta internetin l.... Tutkimusprosessin aikana innostuin valtavasti aiheesta, olen käynyt siitä joitakin kertoja puhumassa ja tieteellinen artikkeli on työn alla. Tällä tieteenalueella on vain ollut valitettavan vähän liikehdintää suomenkielisellä puolella tai se ei ole ainakaan kovin järjestäytynyttä. Kansainvälisessä eHealth-tutkimuksesta olisi paljon ammennettavaa myös Suomessa, jossa terveyden hoito on siirtymässä kovaa vauhtia myös sosiaaliseen mediaan.

Tagit: asiantuntijuus, eHealth, media, painonhallinta, sosiaalinen, terveys

Katselukerrat: 305

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei Janne, työskentelen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella verkkotoimittajana Innokylä-hankkeessa. Olen laatinut hankkeelle sosiaalisen median suunnitelman, ja olemme piakkoin avaamassa hankkeen sosiaalisen median foorumeita. Minulla on myös kokemusta Helsingin sosiaaliviraston mobiili- ja internetpohjaisen Voimapiiri-palvelun (www.voimapiiri.fi) kehittämisestä, ja sen vakinaisesta (suositusta) toiminnasta. Olen kiinnostunut jakamaan kokemuksiani.
Tosi mukava kuulla teidän kokemuksista ja työkentästä. Suomessa eHealth-toimijat eivät taida olla kovinkaan järjestäytyneitä. Maanantaina huomasin myös ilokseni, että oululaiset tutkijat olivat julkaisseet katsausartikkelin lihavuuden ehkäisystä uudella tieto- ja viestintäteknologialla http://www.jmir.org/2010/2/e24

Otan teihin Eija ja Päivi yhteyttä sähköpostilla (keskustelua voi toki jatkaa tässä julkisessakin tilassa). Minulla on meneillään kirjaprojekti ja uskoisin, että meillä olisi (sen puitteissa) toisillemme annettavaa. Lähestyin gradussani hyvinvoinnin edistämistä internetissä yksilön näkökulmasta. Selvitin, mihin tavallinen netin käyttäjä törmää ja haastattelin netissä toimivia painonhallinta-asiantuntijoita. Olen myös itse toiminut pitkään somessa asiantuntijan roolissa. Sen sijaan minulta puuttuu kokemusta ja tietämystä isompien palvelujen rakentamisesta ja kehittämisestä. Myös semanttinen web terveystiedon näkökulmasta on aihe, johon haluaisin syventyä.
Tervehdys!

Oma kiinnostusalueeni sivuaa Sinun kiinnostuksen kohteitasi. Teen Jyväskylän yliopistossa väitöskirjaa, jonka tavoitteena on selvittää liikunta- ja hyvinvointiteknologiatuotteiden käyttäjiin ja käyttäjyyteen liittyviä asioita ja pohtia näin saadun tiedon perusteella ns. palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan mahdollisuuksia tällä toimialalla. Käytännössä nuo teknologiatuotteisiin liittyvät palvelut toteutetaan lähes yksinomaan verkkopalveluina, joihin liittyy useimmiten myös sosiaalisen median komponentteja.

Jos Sinä tai joku muu tämän säikeen osallistujista on kiinnostunut tutkimuksestani, keskustelen siitä mielelläni. Yhteystietoni löytyvät esim. Jyväskylän yliopiston henkilöstöhausta.

Terveisin Panu

RSS

AVO-hanke

Blogiartikkelit

Sosiaalialan blogikirjoituksia

Etsin netistä sosiaalityöhön ja sosiaalialaan liittyviä blogikirjoituksia. Sosiaaliportin sivuilta löytyy blogilista.

Sosiaaliportin blogit

Seuraa blogeista sosiaalialan ammattilaisten arkea.

Muita sosiaalialan blogeja, joita…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 9. kesäkuu 2013 kello 18:25

Suomen koulut tietotekniikan käytössä kehitysmaatasoa

Maanantain Kalevassa 27.5.2013 oli lehtiartikkeli, jossa kerrottiin, että Suomen kouluissa käytetän tieto- ja viestintätekniikkaa niin vähän opetuksessa, että Suomea voidaan tässä suhteessa pitää lähes kehitysmaana. Jopa Turkissa, Jordaniassa ja…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 29. toukokuu 2013 kello 21:09 — 2 kommenttia

© 2013   Created by Ville Venäläinen.

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot