Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Communities of practice: onko jollakulla tiedossa hyvää suomenkielen termiä tälle?

Olen parhaillaan tutkimassa reflektointia (reflective sharing) sekä erilaisia ryhmäytymisen muotoja sekä ryhmiä ja nyt on hukassa sopivat suomenkieliset termit.

Jos sinulla on tiedossasi suomenkieliset (sujuvat, jo käytössä olevat) termit näille

1) Community of Practice
2) Reflective Sharing

olisin kiitollinen vastauksesta ja keskustelu aiheesta auttaisi myös.

Katselukerrat: 548

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

No olisit ny heti kertonu notta ei saa krohahtaa korvahan. Selvähän tua ny sitte on jos ei tartte kaiken maailman itämurteiren raataajia täss pokkurooda! Soon puuhakökkä tai lempipuuhakökkä! Mitäs tuata ny sen kummempia vatvomahan!
No nythä siä Elijas kekkasit kohin metkan asjan. Miunkiin mielestä noita vierasperäsiä sanoja vois kääntää vivahteikkaammin.

Community of practice voip olla aikamoista sakinhivutusta, jos vaan puuhataan ja kökkäillään. Kauhia aivojumppa väsätä hyvä suomennos, vaik ei tuo alkuperänenkään mitenkään nappiin osu. Se reflektio pitäs olla mukana ilman kilometrin pitusta selostusta. Siks näitä onkiin hyvä miettiä täällä porukalla.
heh, tämä laajensi vaihtoehtoja mukavasti :)

Annen seuraavan vastineen kanssa täysin samaa mieltä, että yhdessä pohtiminen auttaa -ainkin minua nämä teidän vastaukset on auttaneet asian ja sopivan suomenkielisen termistön hahmottamisessa.

P.S. minun murteeni taitaa olla melkoista sillisalaattia, kun on lappilaista, pohjolaasta ja vähä muutakin sekasin, joten voi kai se itäiseksin välillä vääntyä
Olen viimeisen 10 vuoden aikana pyöritellyt Coppeja moneen suuntaan ja siinä sivussa myös pohtinut tuota käsitteen suomentamista. Käytöntöyhteisö on yksi suomennos. Toinen yhtälailla vakiintunut on toimijayhteisö. Ymmärrän hyvin molemmat kun lukee sitä, miten Lave ja Wenger sekä muut tutkijat tuloksien kautta näistä yhteisöistä (ominaispiirteistä ja toiminnasta, organisoitumisesta jne.) kertovat.

Omassa tutkimuksessa käytän rinnalla osaaja-kehittäjäyhteisö -näkökulmaa, koska näille yhteisöille on ominaista sekä oman että toisen/muiden osaamisen kehittämiseen osallistuminen.

Olen myös törmännyt lisäosaan "ammatilliset käytäntöyhteisöt", jolla on viitattu siihen, että ao. liittyy erityisesti työyhteisöön. Wengerhän sanoo, että jokaisella työpaikalla on Coppeja - toki tutkimukset on myös yleensä tehty suurissa työyhteisöissä. Osaaja-kehittäjä -näkökulmaan liitän paljon informaalia ulottuvuutta - tarkoitan asianharrastamista ja intohimoa/työssä-työn ulkopuolella.

Olen kuullut myös puhuttavan kuppikunnista, mutta siinä mennään harhaan. CoP harrastajat listaavat erilaisia Coppeja, kuten Online Communities of Practice, Virtual CoP, Interest based CoP jne.

Jotta kunnollisen käännöksen voi tehdä, niin pitää tuntea hyvin teoria.
Kiitos, tämä auttoi paljon! Varsinkin tuo osaaja-kehittäjäyhteisö -näkökulman esille nostaminen.
Käännöstä tai paremminkin nimeä tai nimitystä voisi etsiä CoP:n tarkoituksen ja tavoitteiden ja ehkä toimintatapojenkin kuvauksen perusteella. Kääntämisen sijasta siis ensin kuvataan ilmiö ja sitten annetaan sille sopiva/kuvaava nimi.

Minä ymmärrän, että community of practice –yhteisössä mm. jaetaan aiheeseen liittyvää tietoa, kerrotaan kokemuksista, neuvotaan toisia, autetaan toisia kehittymään, tutkitaan asioita, kokeillaan uusia toimintatapoja, tuotetaan uutta tietoa, keskustellaan, ideoidaan, arvioidaan nykyisiä toimintatapoja, opitaan omista ja toisten kokemuksista jne.

Jotenkin tuntuu, että CoP:n jäsenet kehittävät omaa osaamistaan, auttavat toisia kehittymään ja kehittävät tai tuottavat CoP:n aiheeseen liittyvää uutta tietoa ja osaamista. Mikä olisi hyvä nimi tällaiselle yhteisölle? Itse olen käyttänyt verkosto –käsitettä ja täsmentänyt sitä käsitteillä osaamisen kehittäminen ja kokemustenvaihto.

Nimen miettimisen ohella olisin kiinnostunut keskustelemaan, ideoimaan ja jakamaan kokemuksia CoP:n tai ehkä paremminki VCop;n (virtuaalisen) käynnistämisestä ja toiminnan kehittämisestä. Onko täällä jo olemassa tähän ryhmä tai keskustelu? Jos ei, niin olisiko tällaiseen kiinnostusta?
Nopeana hämäläisenä olin hypännyt suoraan esittämään näkemyksiä ja tekemään ehdotuksia perehtymättä kunnolla esimerkiksi tässä keskustelussaa olleisiin tietolähteisiin. Paremman perehtymisen ja yön yli nukkumisen jälkeen tekee mieli kysyä, miltä tuntusi osaamisyhteisö tai oppimisyhteisö tai osaamis- ja oppimisyhteisö? Pitkänä nimihirviönä tulee mieleen osaamisen kehittämis-, oppimis- ja kokemustevaihtoyhteisö.
Oppimisyhteisö --> Brown (ks. myös Collins, Newman, Brown)/Learning Communities. Eng. myös Communities of learners. Molemmat edellä mainitut tyypillisesti sijoitettu oppilaitoskontekstiin.

Kuten Coppeja niin myös Nonakan konseptia "Ba" on tutkittu ensisijaisesti business-kentällä. Tutustukaa sen ideaan.
Kiitos, Nonakaa olen lukenut jonkin verran, mutta vähän vanhempaa tuotantoa
Kiitos molemmista kommenteista. En itsekkään ole ehtinyt selata vanhempia keskusteluita läpi, joten heitin tämän kysymyksen tänne keskusteluihin, koska yksin asian pohdiskelu ei ole mielekästä. Enkä löytänyt suomeksi aiheesta suht nopealla haulla mitään mielekästä googlettamalla. En siis tiedä onko tästä aiheesta keskusteluryhmää tms, mutta mielestäni koko SOMETU-yhteisö täyttää CoPin kriteerit, näinpä sanoisinkin että kiinnostusta on, mutta en lähtisi perustamaan rinnakkaisia yhteisöjä, joten ehkäpä tämän minun avaukseni pohjalta voisi keskustelua jatkaa joko täällä tai perustamalla oma ryhmä aiheesta tänne SOMETUun (sitäkö kentis tarkoitit?)...tämän tyyppisestä olisin itse kiinnostunut...

Terminologiasta: itse kallistun tuon Maj-Britin kommentin suuntaan CoPien luonteen vuoksi ja toimijayhteisö taitaa tällä erää jäädä minulle käyttöön silloin kuin tarvitsen suomenkielistä termiä tuon CoP-lyhenteen lisäksi, eikä vähiten siksi, että pitkät nimihirviöt hirvittävät, suomenkieli on ihanan rikasta, mutta joskus se tuottaa vähemmän 'kauniita' saati käytännöllisiä lopputuloksia :)
Olen samaa mieltä siitä, että Sometu täyttää hyvin CoP:n kriteerit. Voidaan puhua myös virtuaalisesta CoP:stä. Yksi syy tulla mukaan Sometuun oli nimenomaan hankkia kokemuksia virtuaalisen yhteisön toiminnasta.

Virtuaalisia CoP -yhteisöjä koskevan osaamisen kehittämiseksi olen käynnistänyt Sometuun ryhmän, jonka nimi on Virtuaalisen CoP:n käynnistäminen ja toiminnan kehittäminen. Ryhmään olen käynnistänyt kaksi keskustelua. Toisen aiheena on Mitä ovat community of practice ja virtuaalinen CoP ja ja toisen Mitä muut voivat oppia Sometun käynnistämisestä, toiminnasta ja toiminnan kehittämisestä community of practice -yhteisönä.
Hienoa, käynpä heti katsomassa :)

RSS

AVO-hanke

Foorumi

Muuttuvatko somepalvelut vähitellen maksullisiksi? 18 vastausta 

Jäsenen Eija Kalliala aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Irmeli Pietilä keskiviikkona.

Otteita verkosta 1 vastaus 

Jäsenen Kimmo Vehkalahti aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Hannele H-H Tou 8.

Suulliset esitykset & älypuhelimet 1 vastaus 

Jäsenen Krista Kindt-Sarojärvi aloittama: Sometumob. Viimeisin vastaus jäseneltä Anne Rongas Tou 1.

Blogiartikkelit

Mitkä ihmeen pilvipalvelut?

Pidin kollegoilleni mini-esityksen pilvipalveluista.

Jos joku muu ei ole ihan varma, mistä on kyse, tai haluaa kertoaa asiasta eteenpäin, tämä ehkä auttaa.

PILVIPALVELUT, a mini-guide:  …

Jatka

Lähettänyt: Krista Kindt-Sarojärvi, 3. toukokuu 2013 kello 21:38 — 2 kommenttia

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke.

SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus-hanke. Hankkeen tavoitteena on tukea

1) tukea kansalaisen oman terveyden hallintaa ja itsehoitoa sähköisten palvelujen avulla sekä

2) helpottaa palvelujen löytämistä ja…

Jatka

Lähettänyt: Hannele H-H, 22. huhtikuu 2013 kello 14:25

© 2013   Created by Ville Venäläinen.

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot