Olet liittynyt sosiaalisen median verkostoon täällä Ningssä. Kerro mitä itse sosiaalinen media käsitteenä tarkoittaa juuri sinulle.

Katselukerrat: 512

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Tietoverkossa olevat sovellukset/alustat, joille voi helposti luoda omia sisältöjä tietokoneella tai puhelimella. Näissä medioissa on oltava kommentointi ja linkittämismahdollisuus.

Kommentointi ja verkostoituminen samanhenkisiin ihmisiin on homman suola, ei niinkään pelkästään omien sisältöjen teko ja esittely.

Jotkut toiset sovellukset toimivat kokoontumispaikkana, jossa muiden ajatuksiin ja tekemisiin voi tutustua ja halutessaan kommentoimalla tehdä tuttavuutta, joka saattaa johtaa yhteistyöhön.
Sosiaalisessa mediassa sana sosiaalinen saa minut ajattelemaan vuorovaikutusta, ja vuorovaikutus oppimista. Oppiminen on vuorovaikutusta. Media -sana askarruttaa minua. Miellän sen joukkoviestimiin. Verkon eri virityksiä kokeillessa en osaa mieltää itseäni toimittajaksi...
Omasta tilanteesta - opettaja sosiaalisen median partaalla - johtuen sosiaalinen media usein assosioituu päässäni juuri oppimiseen, mutta kaiketi se on monille jotain aivan muuta kuin oppimisen tapa tai väline. Yhteydenpitoa, ajanvietettä, oman äänensä kuuluviin saamista - vaikuttamista. Eri alustoja eri tarpeisiin. Mahdollisuuksia monenlaiseen yhteistyöhön ja asioiden prosessointeihin, asioiden rakentelemista.
Suppeasti: web 2.0:ksikin nimitettyä ilmiötä.

Laajasti ja henkilökohtaisemmin: Kaikkea, mitä verkossa teen. Ihan kaikkea. Suuri osa kaikkein sosiaalisimmista asioista joita verkossa teen on ihan rehellistä 1.0:aa.
Menneen ja nykyisen arki myös.
Arki on aika hyvä. Kuvaa minunkin kokemusta. Se on osa olemista.
Rehellisyyden nimissä sos.media on minulle myös vähän pelottava ja aikasyöppö: on niin paljon monenlaista tarjolla ja osatakseen käyttää näitä on näissä oltava mukana. Jatkuvaa rajanvetoa siitä, että minkä haluaa näkyvän ja kenelle. Ylipäätään, mikä näkyy ja kenelle.
Sosiaalinen media tarjoaa minulle mahdollisuuden paitsi osallistua, vaikuttaa ja rakentaa myös lurkkia.
Mutta onko toisten keskustelujen seuraaminen niihin itse osallistumatta sosiaalista?
Yhteisajattelua, kehittelyä, etsimistä, tutkimista, tuottamista niin, että se tehdään verkossa yhteisöllisillä työvälineillä ja syntynyt on avoimesti muiden nähtävillä, kommentoitavissa ja jaettavissa.

Koen myös sosiaalisen median toteutuvan, kun tuommoinen työväline on auki tilassa, jossa fyysisesti yhdessä olevat tuottavat jotain ja se jaetaan verkkoon.

Tuotos voi olla kirjoitettua tekstiä, kuvia, ääntä, videota yms.
Sosiaalinen media ei toimi, jos sitä käyttää yksin, tarvitaan edes hiljaa lurkkiva lukija/kuulija/katsoja. Sosiaalisessa mediassa pätee: oleminen on havaituksi tulemista. Siksi tuo media-sana sopii, informaation kantaja, välittäjä. Erilaiset tekniset jutut motivoivat eri tyyppiseen esittämiseen ja yhteistoimintaan ja vuorovaikutukseen. Välineelläkin on siis väliä, vaikka se ei itselleni ensisijaisesti tule kysymyksestä mieleen.
Itse ajattelen sosiaalista mediaa olevan kahdenlaista: individuaalia ja yhteistä. Individuaalissa sosiaalisessa mediassa tähtään omiin itselleni tärkeisiin päämääriin (avun saaminen, tekemäni videon näkyvyys jne) ja "yhteisessä" sosiaalisessa mediassa pitäisi olla yhteisiä päämääriä (kirjan kirjoittaminen, elokuvan tekeminen). Näin myös individuaali puoli olisi lähempänä jakamista mediassa ja yhteinen tekemistä mediassa.
Minulle yksilönä sosiaalinen media on mahdollisuus tehdä yhteistyötä, verkostoitua, oppia, jakaa ajatuksia, kysyä kysymyksiä, olla yksi monista. Työssäni opettajana sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuksia, virikkeitä ja monipuolisuutta.
Sosiaalinen media yhdistyy ajatuksenani Wengerin Communities of Practice käsitteeseen, jossa ihmiset muodostavat yhteisöllisiä ryhmiä yhteisen mielenkiinnon kohteen ympärille. Ryhmän tavoitteena on lisätä ja jakaa mielenkiintoon liittyvää tietämystä ja asiantuntemusta aktiivisen vuorovaikutuksen välityksellä.

RSS

Foorumi

Nettisivujen ja netti myynnin rakentaminen.

Jäsenen Kari Marjeta aloittama: Keskustelut Tam 16.

Vacancy for a Social Media Marketing Manager at F-Secure in Helsinki

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Huh 8, 2016.

F-Secure is hiring! B2B E-Commerce Manager in Helsinki, apply now!

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Maa 24, 2016.

Aikakauslehti opinnoissa

Jäsenen Reijo Nättiaho aloittama: Keskustelut Maa 21, 2016.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2017   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot