Sosiaalinen media oppimisen tukena

sosiaalinenmedia oppiminen kansalaismedia demokratia viihde teknologia

Olet liittynyt sosiaalisen median verkostoon täällä Ningssä. Kerro mitä itse sosiaalinen media käsitteenä tarkoittaa juuri sinulle.

Jaa

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei Helge & co
Tässäkin on paikka vapaana olla tekemässä eikä vain seuraamassa. Opetuskäytölle avattiin oma teemaryhmä joka lähtee nyt hakemaan muotoaan. Oppivat organisaatio / yhteisöoppiminen on ainakin minun ajatuksissani yksi teema jonka ympärille tulisi ruveta rakentamaan omaa teemaryhmää. Meillä taitaa olla kasassa riittävän suuri kriittinen massa tästä näkökulmasta asiaa lähestyviä. Tekemiseen vain tarvitaan muutama hyperaktiivinen verkko-otus joka pistää homman pystyyn. Olisitko sinä Helge innokas olemaan yhtenä koordinoimassa tällaisen ryhmän pystyttämistä?

Vastaa tähän

Ville, muuten olisin innokas koordinoimaan, mutta työtehtäväni vaativat joskus kaiken huomion. Toimin mieluummin takarivin-Taavina, osallistun ja kommentoin, mutta koordinaattorin tai vetäjän pitäisi ehkä olla tasaisemmin ja jatkuvasti käytettävissä. Tapahtumiin osallistuminen ja järjestelyt, jotka vaativat aikaa eivät oikein sovi työni luonteeseen. Etänä osallistun mielelläni.

Vastaa tähän

Ymmärrän hyvin ja etäosallistuminen on jo todella paljon :-)

Täällä on nyt paljon aktiivisia ihmisiä. Aktiivisilla ihmisillä on taipumus olla mukana monessa muussakin jutussa. Anne Rongas onkin ehdottanut yhdeksi teemaksi ajanhallintaa. Siinä meillä taitaa olla monella aika paljon mietittävää. :-)

Tällä hetkellä Sometun listoilla ei ole edes puolipäiväisiä resursseja. Ehkä jatkossa saamme tähän allokoitua vääntöä myös ihan palkkapohjalta. Tässä vaiheessa, en itse ainakaan osaa sanoa, että onko tämä edes tavoiteltavaa. Katsotaan, kunhan tutustutaan verkostona enemmän toisiimme.

Uskon tässä koordinoinnissakin kollektiivin voimaan. Oleellista on rakentaa teemat tavalla jossa on ryhmiä joilla on hinku pyörittää yhdessä tiettyä teemaa ja siinä sivussa koko verkostoa. Itse uskon että tähän hinkuun keskeinen tekijä on että se tavalla tai toisella antaa jokaiselle osalliselle enemmän kuin ottaa.

Vastaa tähän

Toimin itse IT-kouluttajat ry:n hallituksen puheenjohtajana ja näkisin, että nämä sosiaalisen media opetusulokkeet ovat juuri sitä kauraa, jota IT-kouluttajat tilaisuuksissaan jatkuvasti kelailee. Eli minusta ja IT-kouluttajista yleisemminkin varmaan saa vetoapua oppimisen teeman ympärille.

Vastaa tähän

Hienoa Tarmo!
Koitan hahmotella jonkinlaisen pohjan johon on helpompi porukalla tarttua. Lähdetään jatkamaan tästä sitten porukalla. :-)

Vastaa tähän

Ville, hyvä ja tarpeellinen teema tuo oppivan organisaation / yhteisöoppimisen näkökulma. Aihekokonaisuus jota tarvitaan niin opetuksessa kuin yritystoiminnassa. Kannatan sen avaamista :)

Vastaa tähän

Jaa-a. Kyllä kai se on näitä erilaisia härpäkkeita, joissa on aivan liian paljon kaikenlaista sälää. Niissä on hauska kuljeskella, kokeilla ja katsella, kun aina löytää jotain uutta ja ihmeellistä. Sitten toisaalta vähemmän aiheesta kiinnostuneet se kaiken paljous ja olennaisen katoaminen karkoittaa.

Toisaalta jossain takaraivossa on tunne, että mahdollisuuksia on vaikka mihinkä. Vielä jokunen aika sitten edes isoista kalliilla rahoilla rakennetuista systeemeistä ei löytynyt juttuja, jotka nyt saat oman verkostosi käyttöön napin painalluksella ilmaiseksi. Haasteena itse koen kuinka saada kytkettyä tämä kaikki osaksi arjen aherrusta.

Vastaa tähän

Timo,
ElTrion kannalta uskon että tämä kehitys voi tuoda mukanaan uusia sosiaalisia malleja mm. teollisuuden tuotekehitykseen, prosessien kehittämiseen ja vaikkapa perehdyttämiseen. Katsotaan mitä keksitään matkan varrella. :-)

Vastaa tähän

Niinpä. Noista mainitsemistasi asioista löytyy juuri se seuraava askel ja lisäarvo teollisuudelle, jota eltrio-verkostossakin pitäisi lähteä hakemaan.

Ja vaikka sanoin, että nyt yhteisön rakentaa napin painalluksella pienillä kustannuksilla, niin näinhän se ei ole kuin tekniikan osalta. Sosiaalisen yhteisöllisen toimintamallin oppiminen sekä yksilön tasolla että saaminen aidosti organisaation toimintakulttuuriin kestää vuosia. Ja siinä ajoissa mukana olemalla ja rohkeasti kokeilemalla saa etumatkan, jota ei ihan helppo ole edes suurella rahalla tekniikkaa tai konsulttipäiviä ostamalla saada. Tässä kai olisi sitä viestiä, jota pitäisi yrittää teollisuudenkin suuntaan viestittää.

Vastaa tähän

Viestintää ja vuorovaikutusta. Siis enemmän kuin tekniset alustat ja niiden viimeisimmät trendit. Sosiaalisessa mediassa minua kiinnostaa itse median ominaisuudet ja miten niitä hyväksi käyttäen voidaan mahdollistaa mahdollisimman tehokas ja tarkoituksenmukainen viestintä.

Toisaalta minua kiinnostaa myös se miten organisaatiot voivat toimia yhdessä eri stakeholder-tahojensa kanssa ja tuoda toimintatapoihin yhteisöllisyyttä ja luoda yhdessä arvoa toisilleen. Oli kyseessä sitten organisaatioiden tapa viestiä, tehdä markkinointi tai tuotekehitystä, näen että verkkoviestinnän kehityksellä on positiivisia vaikutuksia kaikille osapuolille - monologista dialogiin.

Vastaa tähän

Sosiaalinen media on kuin jaettu työhuone, tori. Sen avulla näkee ja kuule mitä tapahtuu. Avoin paikka mihin voi tulla ja löytää ja oppia uusia asioita.
Opiskelijana jaan ja saan tietoa, vuorovaikutusta, luokkahuone. Ei tarvitse nyhertää yksin. Työväline.
Opettajana: miten tämä olisi mahdollista ilman sosiaalista mediaa: blogeja, wikejä, linkkilistoja, fiidejä...?

Vastaa tähän

Luokkahuoneen tai yrityksen seinät kaatuvat, voimme laajentaa yhteistyötä, pääsemme pois erikoistumisen ja eriytymisen juoksuhaudoista. Sosiaalisen median lupaukset ovat ilmeisiä, ratkaisevaa on, miten opimme käyttämään näitä välineitä. Vieläkin "välineet" saavat keskusteluissa paljon huomiota. Emme enää puhu kännyköiden piirteistä ja ominaisuuksista viestintätilanteissa. Tapahtui melkoinen edistysaskel, kun kännyviestinnässä päästiin siihen, että "toisitko vielä 2 litraa piimää kaupasta".

Vastaa tähän

RSS

AVO-hanke

Foorumi

Tarmo Toikkanen

Opettaja-lehti: Sosiaalisen median sosiaalisuus (kriittisesti) 22 vastausta 

Jäsenen Tarmo Toikkanen aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Harto Pönkä Jou 22.

Jarno M. Koponen

Sosiaalinen media johtamisen tukena / Sosiaalinen media johtamisessa 13 vastausta 

Jäsenen Jarno M. Koponen aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Jarno M. Koponen Jou 21.

Jarmo Talvivaara

Nykyaikaa etsimässä? Suomen digitaalinen tulevaisuus? Mikä rooli sosiaalisella medialla ja eoppimisella? 14 vastausta 

Jäsenen Jarmo Talvivaara aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Jarmo Talvivaara Jou 16.

Janne Huovila

eHealth - terveys sosiaalisessa mediassa 3 vastausta 

Jäsenen Janne Huovila aloittama: Keskustelut. Viimeisin vastaus jäseneltä Janne Huovila Jou 16.

Tietoja

Ville Venäläinen Ville Venäläinen perusti tämän yhteisön täällä: Ning.

Merkki

Lataa...

© 2009   Luonut: Ville Venäläinen

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Yksityisyys  |  Palveluehdot

Kirjaudu chattiin