Olet liittynyt sosiaalisen median verkostoon täällä Ningssä. Kerro mitä itse sosiaalinen media käsitteenä tarkoittaa juuri sinulle.

Katselukerrat: 512

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Hei Helge,

samoilla linjoilla, kirjoitin blogiini tekniikan siirtymisestä taustalla ja sisältöjen esiin nousemisesta opetuspuolella.
Tietokone ja internet koetaan vielä sellaisena outona peikkona. Erilaisten työvälineiden ja palvelujen käyttö tietokoneella on monelle (vanhemmalle) vaikeaa. Ymmärrän hyvin opettajien vaikeudet nähdä näiden sekalaisten palvelujen käytön mahdollisuudet.
Olen päässyt käytännössä läheltä seuraamaan tvt-opetus/oppimiskäytön etenemistä. Asia etenee parhaiten vertaisoppimisen kautta. On merkittävää, että sanotaan ääneen ja tunnustetaan vaikeudet. Mutta pidän kokemukseni perusteella myös ensiarvoisen tärkeänä, että emme ylläpidä negatiivista keskustelua. Olen nähnyt paljon innostuvia "vanhemman väen" edustajia.

Kun tvt-käyttöä on edistetty välinekeskeisesti, on syntynyt kuiluja. Nyt olisi luotava säikeitä, verkostoja ja siltoja. Teknisesti taitava voi toimia yhteistyössä sisällöllisen taitajan kanssa. Tästä on kertynyt täällä suunnalla paljon hyviä esimerkkejä ja voin todistaa, että sisällön taitajat suorastaan hihkuvat innostusta, kun he havahtuvat sosiaalisen median suomiin mahdollisuuksiin.

Pedagogit oivaltavat hienosti erilaisten oppimisympäristöjen mahdollisuudet. Suomalaisilla opettajilla on loistava koulutus. Valitettavan monet ovat eläneet työtaakan alla, yksin ja uupuneina. Silloin mikään uusi ei kiinnosta ja tuntuu vain uudelta taakalta. Vastustus synyy pääsääntöisesti tästä, ei siitä, etteikö opettajilla olisi kognitiivisia ja motorisia valmiuksia oppia tvt-käyttöä. Yksinäisen työkulttuurin rutiinejakin moni rikkoo hyvin mielellään - kuten eräs opettaja pari viikkoa sitten: "Päätin, että nyt saa yksinäinen työ loppua."

Nyt meillä on antaa välineitä, jotka rikastavat ja helpottavat työntekoa mielekkäällä ja palkitsevalla tavalla. Muutos lähtee kaverilta kaverille, leviää kuin Facebook. Siihen kuulu sosiaalinen ulottuvuus, yhteistyö, jakaminen. Nuorten ja aikuisten opettajana olen nähnyt, että ikä ei ole tässä mikään ratkaiseva kysymys. Halu oppia utta ratkaisee. Myös opettaja on oppija.
Tarkastelen samoja asioita oppivan organisaation näkökulmasta. Yritysten kansainvälistyminen ja verkottuminen pakottaa traditioihin tottuneita yrityksiä opettelemaan uusia asioita.

Sosiaalinen Media on yrityksille vaikea pala, koska se edellyttää avointa ja tasavertaista yhteistyötä. Command Control (käskytys) kulttuurille tämä on vierasta ja vaikeaa. Vaikka yrityksissä on opittu tiimi- ja ryhmätyötä, on asetelma kuitenkin uusi, kun "vanhempi pomo" on tasaväkisenä ja ehkä altavastaajan "nuorten dipparityöntekijöiden" ja moniosaajien kanssa. Valta-aseman järkkymistä ei tuoda julki tietoisesti, mutta taustalla on monenlaisia pelkoja valtaan, tietovuotoihin ja tehokkuuden vähenemiseen.

Vanhat menetelmät mielletään toimiviksi ja "tämä uusi" nähdään aikavarkaana ja ehkä suoranaisena hömpötyksenä. Opetuspuolella väärin hahmotetut tehokkuusvaatimukset eivät ehkä ole esteenä. Ehkä vain näppäimistökammo. Itsensä julkituomista (kirjallisesti, kuvien ja äänen avulla) kammoaa moni suomalainen. "Matlaa profiilia" opetetaan "tomma tunnor bullrar mest" ja "att tala är silver, och tiga är guld". Otin tähän mukaan pohjoismaalaisen ulottuvuuden.

"Kaverilta kaverille" eteneminen on hyvä pointti, muutokset etenevät "uskovaisten" keskuudessa. Mutta valitettavasti varhaisista kokeilijoista, joilla on pisin oppimisaika, muotoutuu papisto, joka määrittelevät välineitä, kunnes "tavikset" ottavat vallan (en tiedä, koska se tapahtuu). Tämä näkyy ehkä jo Jaikussa, jossa eliitti eriytyy omaksi ryhmäkseen ja vaeltaa ehkä jonkun ajan kuluttua uudelle alustalle (platform, vertaa uusi kapakka, baari, klubi tms.).

Myös opettaja on oppija ja oppii koko ajan enemmän.
Palana pelissä on ylläpitämäni nettiportaali, joka tarjoaa monia mahdollisuuksia kirjoittamisesta pitäville aikuisille suomalaisille. Portaalissa on
- kansalaistori PP Agora: 8 viestintäaluetta
- Palana pelissä -verkkojulkaisu: 3 teema-aluetta (Elämän tilanne, Yhteiskunnan tila ja Viestinnän vapaus)
Elämän tilanne -teeman tavoitteena vertaistuki, Yhteiskunnan tila -teeman tavoitteena yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja yhteisvastuu ja Viestinnän vapaus -teeman tavoitteena arjen hallinnan tuki. Teema-alueilta löytyy yhteensä 24 aihetta, joilla on omat keskustelualueensa. Lisäksi vapaaehtoiset sisällöntuottajat, kansalaisjournalistit voivat kirjoittaa juttuja ko. aiheista. Kirjoittajat rekisteröityvät ja esiintyvät omalla nimellään.
- Planeetan palapeli -verkkopalvelu: Sinivalkoinen kotimaa -osasto rekrytoi maakuntakirjeenvaihtajia ja keskittyy tiedottamaan paikallisasioiden lisäksi talouteen ja politiikkaan liittyvistä asioista. Erittäin kansainvälistä -osasto pyrkii rekrytoimaan ulkosuomalaisia kirjeenvaihtajiksi eri puolilta maailmaa.
- Elämän tarinat -sivusto: PP blogin lisäksi löytyy Nimim. Kokemusta on -sivut, joilla julkaistaan ihmisten elämänkokemuksia.

Näiden lisäksi olen perustamassa Palana pelissä ry:tä. Voisiko se toimia portaalin omien tavoitteiden lisäksi kansalaismediayhdistyksenä?

Tutustukaa Palana pelissä -portaaliin. Olisi hienoa, jos ehtisitte vastata Käyttäjätutkimukseen ja antaa palautetta myös Areenalta löytyvän Asiakaspalvelun lomakkeella.
Käyttäjätutkimuksen linkki oli rikki, ainakin siellä alalaidassa. Olisin muuten täyttänyt.
Hei Pasi,
Kiitos kommentistasi. Huomasin asian itsekin vasta eilen. Käyttäjätutkimuksen vastauslaatikot ovat kadonneet jonnekin.
Käyttäjätutkimus on poissa käytöstä kunnes se saadaan taas kuntoon. Kokeile vaikka siinä kuun vaihteessa, niin toivottavasti silloin pääset vastaamaan siihen. Vastauksesi on tärkeä!
Marshall McLuhanin sanoin: "Väline on viesti."

Sosiaalinen media merkitsee minulle yhteisöllistä viestimistä. Se on seinäkirjoitus tai jälki hangessa. Minä olin täällä, entäs te? Ja jos olette tarpeeksi nopeita, ehditte näkemään minut ennen kuin poistun paikalta. Jätän kuitenkin jäljen itsestäni ihmeteltäväksi, ja toisinaan jopa ladun seurattavaksi.

Kun radio keksittiin, keksittiin tuolloin myös Internet. !900 luvun alussa kaikki, joilla oli muutama lantti mammonaa, kykenivät hankkimaan lähetin/vastaanottimen. Siten kävi niin, että ne joilla oli eniten rahaa, huusivat vähävaraisemmat hiljaisiksi. Sittemmin "valtio" puuttui peliin.

Nyt huudamme tietokoneverkoissa toisiamme kumoon, kunnes joku (esimerkiksi roskapostirobotti) huutaa muut kumoon. Ja jälleen "valtio" puuttuu peliin ;)
Sosiaalinen media on avannut silmäni. Se tekee verkostoitumisen helpommaksi. Se on vuorovaikutusta, avoimuutta, jakamista, puhetta, ääntä, kuvaa, linkkejä, tietoa, blogeja, viestintää, oppimista, kouluttamista, wikejä, sosiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä. Olen kirjoittanut omasta nettielämästäni blogijutun. Sieltä voi käydä lukemassa koko sosiaalisen median merkityksen minulle. Sometun myötä olen vähintäänkin tuplannut sosiaalisen median välineiden käytön.
Oletko @Pauliina nähnyt Voimala-ohjelman sosiaalista mediaa käsitelleen jakson (Areenalla nähtävissä toukokuun 09 loppuun saakka)? Onkohan täällä puuhastelu sittenkään ihan viisasten hommaa, koneihmisten kanssa ;-). Tutkija Jaana Venkulalla aika huolestuneita mielipiteitä sosiaalisen median turmiollisuudesta. (Qaiku-keskustelussa jälkipyykkiä.)

Tänään on Sometu-verkoston 5-vuotissynttäripäivä. Löysin tämän vuonna 2007 aloitetun keskustelun, jossa sometulaiset kertovat, mitä sosiaalinen media heille on. Itse allekirjoitan edelleen oman kommenttini

Sosiaalinen media on avannut silmäni. Se tekee verkostoitumisen helpommaksi. Se on vuorovaikutusta, avoimuutta, jakamista, puhetta, ääntä, kuvaa, linkkejä, tietoa, blogeja, viestintää, oppimista, kouluttamista, wikejä, sosiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä.

vuodelta 2009, jolloin liityin Sometuun. Se pitää edelleen paikkansa.

Sosiaalinen media mahdollistaa mm. verkostoitumisen, jaetun asiantuntijuuden, parviälyn käytön ja elinikäisen oppimisen. Tällä hetkellä käytän sosiaalisen median palveluista eniten seuraavia (sekalaisessa järjestyksessä): Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Google+ hangout, Google-dokumentit, Google-kalenteri, Doodle, Delicious, Instagram, SlideShare, blogit, wikit, Ningit, Prezi ja TodaysMeet. Toimin avoimesti verkossa ja kerään omat koulutusmateriaalini talteen wikiin. Oman koulutusyritykseni kohdalla olen luonut verkostoja usean vuoden ajan, joten minun ei ole tarvinnut tähän mennessä soittaa yhtään myyntipuhelua, eikä lähettää yhtään myyntisähköpostia. Laskin kaksi viikkoa sitten, että SlideShare-palvelussa olevat esitysmateriaalini ovat keränneet yli 46000 katselukertaa. Läsnäolo verkossa takaa löydettävyyden.

Sosiaalinen media muuttaa meidän käsityksemme ajasta, tilasta, työskentelytavoista ja -menetelmistä. Voin tehdä lähityötä kotitoimistolla ja osallistua etänä erilaisiin tapahtumiin, kuten tänään klo 15 alkaen verkossa Sometun 5-vuotisjuhliin.

Hyvää synttäripäivää kaikille sometulaisille!

Minulle se on mielenkiintoinen asia soveltaa jo aikaisemmin opiskeltua verkkopedagogiikkaa ja löytää samalla lailla ajattelevia ihmisiä. Päästä lähelle opiskelijoita heille tutulla tavalla - ei aina melkein paniikinomaista opettamista uudesta oppimisympäristöstä. Molempien yhteensovittaminen tuntuu mielenkiintoiselta ja haastavaltakin. Alussahan tässä olen ja kärsivällisyyttä ja aikaa tarvitaan lisää.
t. Anu

RSS

Foorumi

Nettisivujen ja netti myynnin rakentaminen.

Jäsenen Kari Marjeta aloittama: Keskustelut Tam 16.

Vacancy for a Social Media Marketing Manager at F-Secure in Helsinki

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Huh 8, 2016.

F-Secure is hiring! B2B E-Commerce Manager in Helsinki, apply now!

Jäsenen Audrey Daugerheart aloittama: Keskustelut Maa 24, 2016.

Aikakauslehti opinnoissa

Jäsenen Reijo Nättiaho aloittama: Keskustelut Maa 21, 2016.

Tapahtumat

Ryhmät

Blogiartikkelit

Syksyn SeOppi-lehden mediatiedot julkaistu

Suomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti…

Jatka

Lähettänyt: Niina Kesämaa, 17. kesäkuu 2016 kello 10:17

Sometu-verkottuneita kiinnostavia tapahtumia loppuvuonna 2015

Voit lisätä oman tapahtumasi Tapahtumat-osioon tai kommentoimalla tätä viestiä. Lähetimme tapahtumista verkostoviestin 23.6.15 ja uusimme viestin elokuussa koulujen alkaessa. Siihen mennessä tulleet täydennykset pääsevät siis laajaan jakeluun.…

Jatka

Lähettänyt: Anne Rongas, 24. kesäkuu 2015 kello 12:57

Taustalla vuosina 2009-2014 AVO-hanke

© 2017   Created by Ville Venäläinen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot